In het kort
-
Techniek
Potentieel heeft de 2.0-turbo van de Astra OPC genoeg. Hij is volgzaam bij lage en gemiddelde toeren, maar wordt agressief bij het naderen van de rode zone en vult je oren met het snerpende gefluit van de turbine, versterkt door de uitlaat. De goed gespreide versnellingsbak is aangenaam bij een rustige rijstijl, maar schakelt stroef als je snel wilt zijn. Met een testgemiddelde van 11,4 l/100 km en een maximum van 16,5 l/100 km is het verbruik iets om rekening mee te houden.
-
Wegligging
Ophanging, stuurbekrachtiging en gaspedaalrespons variëren volgens drie standen: standaard, Sport of OPC. De adaptieve schokdemping FlexRide biedt een prima compromis comfort-efficiëntie en de grote Bremboremmen vooraan maken forse vertragingen mogelijk. Ondanks de McPherson-voortrein met losgekoppelde fusee en het mechanische sperdifferentieel is de trekkracht niet onberispelijk, zeker niet bij het vertrekken, waarbij de banden al snel in rook opgaan.
-
Veiligheid
De Astra OPC is gebaseerd op de andere GTC-versies en neemt daarvan ook alle veiligheidsuitrusting over, waaronder zes airbags. Het ESP krijgt een Competitionmodus. Ook hier belemmeren de dikke A-stijlen het zicht in scherpe bochten, zodat het moeilijk wordt de ideale lijn te volgen, laat staan tegenliggers op te merken. Het optiepakket Opel Eye Camera (650 euro) omvat een verkeersbordherkenning, een spoorassistent en een waarschuwingsfunctie voor een nakend ongeval.
-
Comfort
De FlexRide-ophanging biedt een uitstekend comfort bij dagelijks gebruik, terwijl de (optionele) ergonomische voorstoelen even aangenaam zijn voor een ritje op het scherp van de snee als voor een langere reis. Achter het stuur zit je goed, met bedieningsorganen die perfect in de hand vallen en over het algemeen goed opgestelde knoppen en schakelaars. De instap is niet slecht, maar de deuren van de GTC zijn groot en zwaar. Een automatische airco behoort tot de standaarduitrusting.
-
Praktische kant
De OPC boet niets aan functionaliteit in ten opzichte van de andere GTC's. Zo heb je nog altijd een koffer van 380 liter, met als optie een verstelbare laadvloer, doorgaans goed geplaatste opbergvakken, een in twee delen neerklapbare achterbank en naar voren klapbare voorstoelen met geheugenfunctie. Zoals altijd bij een OPC is de standaarduitrusting behoorlijk uitgebreid, terwijl het interieur wordt opgewaardeerd met tal van specifieke sportieve accenten.
-
Budget
Met een prijskaartje van 30.950 euro is de Astra OPC niet overdreven duur. Maar de gebruikskosten zijn niet van de poes: belastingen, brandstof, slijtageonderdelen (banden, remmen, enzovoort). De herverkoopwaarde zou relatief hoog moeten zijn, aangezien het gaat om een schaars model met een sterk imago. De algemene garantie blijft beperkt tot het wettelijke minimum van twee jaar (zonder kilometerbeperking), maar de pechbijstand is slechts één jaar geldig.
Zoals verwacht boekte deze nieuwe Astra OPC-generatie globaal genomen vooruitgang. Om te beginnen qua ophanging,met een onderstel waarvan het compromis comfort-efficiëntie goed bestudeerd is - het is weliswaar op de limiet nog altijd een tikkeltje minder nauwkeurig dan dat van een pure sportieveling als de Renault Mégane RS, maar ook veel toegeeflijker bij dagelijks gebruik. Maar ook qua temperament, met een nijdige motor die uitbundig is naar wens en absoluut gezien altijd krachtig. En ten slotte is hij gewoon ook begeerlijker, dankzij een uitgekiende mix van prijs, uitrusting, stijl, comfort en sportiviteit. Jammer genoeg is hij er ook op achteruitgegaan. Op het vlak van prestaties met name, want deze jongste Astra OPC is ondanks zijn 280 pk minder snel dan zijn nochtans minder krachtige rivalen - en zelfs dan zijn voorganger. Als Opel een belangrijke rol wil spelen in deze categorie, zullen de ingenieurs toch nog wat moeten sleutelen aan het motorversnellingsbakgeheel, het gewicht of de trekkracht.