Eerlijk? Een snelle tijd op de Nürburgring maakt niet echt veel indruk op ons. Akkoord, het is knap. Maar uit ervaring weten we dat een optimale afstelling voor een rondje Nordschleife net iets te vaak het speelse karakter van een auto doet verbleken. Tenzij je in de rijmodi kunt gaan snuffelen en daar een RS Torque Rear-stand vindt, wat een iets meer omfloerste vertaling is van driftmodus. Yep, de Audi RS 3 kan driften.
Rijgedrag Audi RS 3 Sportback
Leuk, maar het wordt pas écht interessant wanneer voor RS Performance wordt gekozen. In die modus komen alle modificaties die aan de RS 3 werden uitgevoerd, het best tot hun recht. Neen, er is niets ingrijpends gebeurd. Alleen fijn afstelwerk aan de koppelverdeler op de achteras van de RS 3, het stuur, de adaptieve schokdemping en de software die alles aanstuurt. Met als doel de intussen opnieuw snelste compacte auto (naar Nordschleife-normen) lichtvoetiger door de bochten te laten dansen.
Ons testterrein was niet de 20,832 kilometer lange renbaan in het Eifel-gebergte, maar het Catalaanse Parcmotor Castelloli, dat met zijn hoogteverschillen en zijn variëteit aan bochten ook voor de kriebel in de buik kan zorgen. Maar voor het zover was, had de Audi RS 3 ons al kunnen overtuigen op de minstens even zalige klim naar Montserrat.
Heerlijk om hier de vijfcilinder in de toeren te jagen en te genieten van de actieve uitlaat, die de 400 pk sterke motor dankzij een geoptimaliseerde werking van de controleklep tussen 2.200 en 3.500 o/m nog wat ‘vettiger’ doet klinken. Een ideale soundtrack bij het gevarieerde bochtenwerk, waarin de Audi RS 3 zich optimaal beheersbaar, maar allerminst steriel toonde.
Die goede indrukken werden vervolgens bevestigd op het circuit. Daar duikt de Audi RS 3 gretiger dan een uitgehongerde waakhond naar het been van de postbode naar de binnenkant van de bocht. Middels subtiele remstootjes op de wielen aan de binnenkant van de bocht wordt onderstuur geneutraliseerd en kun je met minder stuurinslag én een meesturende achterkant veel vroeger op het gas. Met dank ook aan de al in 2021 geïntroduceerde Torque Splitter, die op de achteras voor een variabele koppelverdeling zorgt.
Verdict Audi RS 3 Sportback
De compacte Audi RS 3 was al langer ons favoriete actuele RS-model. Niet alleen vanwege zijn vijfcilinder, maar ook omdat hij de lichtste en de meest lichtvoetige van de familie is. Een comfortabel-snelle auto in het dagelijkse verkeer én een leuke speelkameraad waar het kan.
Verwante testen
13-02-2024
9 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!