Qua looks is er alleszins geen vuiltje aan de lucht, want de elektrische G 580 oogt net zo hoekig, bonkig en stoer als zijn klassiek aangedreven broers . De batterijtechnologie werd dan ook in het ladderchassis gelepeld van de tweede generatie G-Klasse. Een modelwissel die dateert van 2018, wat – voor een G-Klasse – hetzelfde is als gisteren. Mocht je nu de wenkbrauwen fronsen: de eerste generatie G-Klasse zag het licht in 1979 en liep dus bijna 40 jaar…
Voor alle duidelijkheid, in die spanne werd de Geländewagen wel verschillende keren gefacelift. Een update die in 2024 ook deze tweede generatie te beurt is gevallen. Met onder andere elektrische bijstand voor alle conventionele verbrandingsmotoren, een grotere infotainmentdisplay en een nieuwe controlemodule voor de offroadinstellingen. Het volledige overzicht aan veranderingen vind je trouwens terug in de Eerste Test van de G 500.
Design: koetswerk en interieur Mercedes G 580
Concreet voor de Mercedes G 580 komt daar nog een specifiek radiatorrooster bij (optioneel uit te voeren in het zwart), evenals een licht verhoogde motorkap, een dakspoiler en luchthappers in de achterste wielkasten. Achteraan verraadt de zogeheten Design Box op de vijfde deur de elektrische insteek van de G 580. Op voorwaarde uiteraard dat je die optie hebt gelicht in plaats van het reservewiel. Zouden we overigens wel doen. Zelden zo’n handige opbergbak gehad voor de oplaadkabels.
Binnenin zitten de verschillen hem louter in de EV-specifieke details. Zoals de knoppen voor het G-Turn en G-Steering die meekomen met de nieuwe Off-Road Control Unit. Beide functies werken wel enkel op onverhard, waarbij je bovendien ook het Rock-terreinprogramma en de veldversnellingen moet ingeschakeld hebben.
Selecteer je het G-Turn, dan kan je de G 580 twee volle toeren om zijn as laten draaien. Het G-Steering beperkt op zijn beurt je draaicirkel door korter af te slaan. Functies die in beide gevallen toegelaten worden door de vier elektromotoren. Synchroonmolens die op de respectieve aandrijfassen zitten (en dus niet in de naaf) en van daaruit elke een wiel voor hun rekening nemen. Wat maakt dat je de wielen tegenover elkaar kan laten draaien (G-Turn) of een achterwiel aan de binnenkant apart af kan remmen (G-Steering) om zo de G 580 vlotter op en over het terrein te krijgen.
Ook de nood tot fysieke differentiëlen vervalt. De G 580 valt nog altijd op alle assen te sperren, zij het dat dat nu volledig elektronisch geschiedt (lees: zonder mechanische verbinding). Dixit Mercedes is zo’n virtuele blokkering zelfs een upgrade. Het koppel valt immers veel preciezer te regelen terwijl je evenmin inboet aan wendbaarheid. Limieten waar we onze testwagen niet aan hebben blootgesteld, al doen de paar veldbanen en modderige stroken die we wel zijn doorgeploegd vermoeden dat de Duitsers in deze niet hebben gelogen.
Specs, prestaties en rijgedrag Mercedes G 580
Nog een voordeel van dat kwartet motoren: slaan die de handen in elkaar, dan zet je 579 pk en 1164 Nm op het asfalt. Vermogen waarmee je in 4,7 seconden aan 100 km/u staat, een rush die je nadien probleemloos doortrekt tot de elektronische begrenzing het bij 180 km/u welletjes vindt. Ter vergelijking: de G 63 doet met zijn 585 pk en 850 Nm amper 3 tienden en 40 km/u beter. En ja, de V8 zal daarbij een stuk luider brullen. Al moet gezegd dat ook de kunstmatige grol van het (optionele) G-ROAR ons uitermate beviel. We zijn er nog niet volledig, maar de tijd dat EV’s auditief niet weten te begeesteren, begint ook stilaan tot het verleden te behoren.
De versnelling is dan ook bijzonder impressionant. Waarbij het koppel zo monsterlijk beukt dat de achterkant er spontaan een stapje van opzij zet als je die Newtonmeters plots loslaat. Of hoe er met de G 580 ook de nodige lol te beleven valt op het verhard. Zonder dat je daarbij moet vrezen voor enig discomfort. De dubbel wishbones voor- en de starre as achteraan (voor de kenners, een De Dion-as) worden nog altijd adaptief gedempt wat - samen met de aanzienlijke veerweg – volstaat om vrij behaaglijk je kilometers te bollen.
Waarbij de G zelfs zijn neus niet optrekt voor enige bochtendynamiek. Daarin uiteraard geholpen door de vergrote stijfheid en het lage zwaartepunt die meekomen met de in de vloer (en het ladderchassis) gelepelde batterijen. Een pakket dat verpakt zit in een torsieresistente en waterdichte bekisting. Je mag deze G 580 dan ook de volle 85 centimeter onderdompelen in het nat (zoet of zout maakt daarbij niet uit). Wat 10 centimeter meer is dan wat de benzine- en dieselvarianten slikken.
Laadkenmerken, verbruik en rijbereik Mercedes G 580
Alle 216 cellen samen leveren 116 kWh aan (netto)batterijvermogen. Gigantisch veel, al zorgt dat niet voor eenzelfde spectaculaire autonomie. Volgens de WLTP schommelt het theoretische rijbereik tussen de 434 en 473 kilometer. Wat overeenstemt met een gemiddeld verbruik van 27,7 tot 30,3 kWh/100 km. In praktijk schommelde dat laatste cijfer bij ons rond de 36 kWh/100. Na een goeie 300 kilometer zou bij onze G 580 het licht dan ook zijn uitgegaan.
De Mercedes kan gelukkig wel tot 200 kW snelladen, waardoor je in 32 minuten van 10 terug over 80 procent van de batterijcapaciteit kan beschikken. Op wisselstroom ben je daarentegen beperkt tot 11 kW gezien Mercedes de 22 kW-laadoptie die het aanbiedt op het leeuwendeel van zijn EQ’s klaarblijkelijk niet heeft weerhouden voor zijn G-Klasse.
Een bijzonder hoog verbruik/krap bereik te wijten aan de Cx van 0,54. Alsof je een blok beton door de lucht wil laten klieven. Aan die vier motoren ook. Maar even goed aan de 3 ton (3.085 kilo om precies te zijn) die de G 580 minstens op de weegschaal zet. Een massa die ons ineens brengt bij de grootste handicap van deze G – naast de vanafprijs van 148.467 euro uiteraard. Je mag namelijk niet slepen met de G 580. Opgeteld met het beperkte laadvermogen (de 3,5 ton die is toegestaan met het normale B-rijbewijs is snel gehaald) knot dat de bruikbaarheid van deze elektrische G meer af dan zijn beperkte autonomie.
Verdict Mercedes G 580
We stonden erbij en keken ernaar. Wat de G 580 vermag, zowel op asfalt als offroad, is simpelweg verbluffend. In veel opzichten beter zelfs dan wat de conventioneel aangedreven varianten vermogen. En dat dus met nul CO2-uitstoot! Of hoe deze terreindino zich perfect heeft weten aanpassen aan zijn veranderde habitat. Tenzij je de Mercedes beschouwt als ultieme sleepwagen. Dan is de elektrische G voor jou inderdaad een terminus.
- Nog beter offroad
- Geweldige prestaties
- G-kunstjes
- Mag niet slepen
- Gigantisch elektrisch verbruik
- Zeer beperkt laadvermogen
Verwante testen
14-09-2024
12
02-04-2024
Eerste tests
Review Toyota Land Cruiser 250 (2024) - de retromoderne First Edition getest
Hoewel de nieuwe generatie van de Toyota Land Cruiser een heleboel nieuwe technologieën adopteert, blijft hij zijn roots als...
18
29-12-2023
Vergelijkende tests
Ineos Grenadier vs. Land Rover Defender: hard tegen onzacht
Niet alleen qua design sluit de Ineos Grenadier nauw aan bij de intussen iconische Land Rover Defender van weleer...
44
27-11-2022
Blogtests
Wat vind ik van de korte Land Rover Defender met V8?
Een terreinwagen met het hart van een sportwagen? Dat is spek naar de bek van AutoGids-testrijder Klaas Janssens. Wat...
9
In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz G-Klasse
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!