Volkswagen vernieuwt de VW Golf en Skoda neemt de Octavia onder handen, dan weet je dat er ook een facelift van de Audi A3 onderweg is. In de aanloop naar de officiële onthulling daarvan, ergens halverwege maart, konden wij een nog onder camouflagetape schuilend prototype proberen. Geen ommetje voor de vorm ergens op een verlaten industrieterrein in de buurt van Ingolstadt, maar wel een uitgebreide testsessie in de woestijn, op heerlijke slingerwegen waar we ongestoord alle duivels mochten ontbinden.
Ver weg van potentiële pottenkijkers kreeg de vernieuwde Audi S3 de kans om ons zijn nieuwe danspasjes te laten zien. Geen sinecure, want bij zijn debuut had deze hot hatch niet meteen een verpletterende indruk gemaakt. Aan snelheid geen gebrek, maar het was ons allemaal wat te braaf en te steriel. Daar zouden de ingenieurs van Audi Sport nu wat op gevonden hebben, zodat de nieuwe S3 wél vanonder de schaduw van de hondsbrutale RS 3 en diens machtige vijfcilinder zou ontsnappen.
Concept Audi S3
De nieuwe Audi S3 behoudt zijn drukgevoede vierpitter, maar de 2.0 TFSI wint wel aan daadkracht. Het vermogen en het maximumkoppel worden opgetrokken naar respectievelijk 333 pk en 420 Nm, een winst van 23 paarden en 20 newtonmeters. Die extra power zorgt ervoor dat de sprint van 0 naar 100 km/u niet langer dan 4,7 seconden hoeft te duren.
Aanpassingen aan de turbo doen de motor feller en heftiger reageren, motorkarakteristieken die verder in de verf worden gezet door de nieuwe kalibratie van de S-Tronic. De gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling verandert sneller van verhouding dan vroeger én hanteert hogere toerentallen, zodat de Audi S3 vinniger uit de startblokken schiet en meteen over alle trekkracht kan beschikken. En als je opteert voor de uitlaatlijn van Akrapovic, dan klinkt het allemaal nog een stukje lekkerder ook.
De goede verstaander heeft inmiddels begrepen dat die modificaties aan de aandrijflijn van de Audi S3 parallel lopen met die van de Volkswagen Golf R 333. En de overeenkomsten gaan nog verder, want ook de fameuze Torque Splitter van de VW maakt de overstap.
Daarmee verdeelt de centrale multiplatenkoppeling van de Quattro-vierwielaandrijving het motorkoppel niet enkel over de voor- en de achterkant, maar gebeurt dat eveneens tussen het linker- en het rechterwiel achteraan. En dat vertaalt zich in een hoger tempo en meer controle bij het ronden van bochten.
Rijgedrag Audi S3
Veel hangt af van de rijmodus die je kiest: in de nieuwe sportstand Dynamic Plus krijgt het buitenste achterwiel extra power te verwerken, zodat je overstuurreacties kunt uitlokken. Die driftnummertjes worden verder in de hand gewerkt door de elektronische stabiliteitscontrole en door het motormanagement, dat hogere toerentellen paart aan een directere gasrespons.
Op een parcours dat verschillende haarspelden telde, bleek het dan ook kinderspel om de nieuwe Audi S3 als een rallywagen door de bocht te jagen. Zeker omdat verdwaald woestijnzand het wegoppervlak extra glibberig maakte.
Omdat de viercilindermotor minder gewicht op de neus legt dan de vijfpitter van de RS 3, heb je bovendien minder last van knijpend onderstuur. Een lichtvoetigheid die mede te danken is aan een herwerkte vooras met meer negatief camber voor de wielen, waardoor de banden sneller grip vinden. Ook de stabilisatorstangen en de stuurinrichting kregen van de Audi Sport-ingenieurs een aangepaste set-up, die meer beweeglijkheid en feedback predikt.
Die toename van het dynamische potentieel vroeg trouwens eveneens om opgewaardeerde remmen: de schijven zijn groter en dikker, krijgen verbeterde remblokken en worden efficiënter gekoeld, aanpassingen die zowel de kracht als het uithoudingsvermogen naar een hoger niveau tillen. En wie trackdays plant, kan extra kleverig rubber van Falken bestellen.
Verdict Audi S3
Het zelfvertrouwen waarmee de nieuwe Audi S3 zich verplaatst, werkt aanstekelijk. De talloze aanpassingen aan de aandrijflijn en het onderstel sorteren het gewenste effect: naast wat extra snelheid en iets meer controle zorgen de modificaties vooral voor onvermoed rijplezier.
Dat we deze Audi konden testrijden op een door de duinen kronkelende weg zonder medeweggebruikers, zonder zijstraten en zonder flitscamera’s, hielp natuurlijk ook. Maar dat deze hot hatch een welkome gedaanteverandering ondergaat, is buiten kijf.
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!