Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Renault Rafale E-Tech PHEV 4x4 300 (2025) 

Geschreven door Xavier Daffe op

De Renault Rafale is er nu ook als plug-inhybride E-Tech 4x4 300. AutoGids doet de test met de Atelier Alpine.

56.900 €

Om indruk te maken in de hogere marktsegmenten probeerde Renault in de jaren 80 een enkele turbo (R21 Turbo) en in de jaren 90 een dubbele turbo (Safrane Biturbo). Vandaag waagt het Franse merk zich aan een drie... motoren in de plug-in hybride versie van de Rafale. In vergelijking met de E-Tech 200 Full Hybrid voegt deze E-Tech 4x4 300 pk Plug-in Hybrid een elektromotor op de achteras toe, waardoor er nu sprake is van een vierwielaangedreven SUV die nog uitdrukkelijker naar het premium segment lonkt. 

Concept Renault Rafale E-Tech 4x4 300

Aangezien de integratie van een plug-inhybride aandrijfsysteem vanaf het begin gepland was in de ontwikkeling van het Rafale-gamma, kon de batterij van 22 kWh in de vloer worden geïntegreerd zonder ingrijpende aanpassingen aan het platform en zonder negative impact op het volume van de brandstoftank (56 liter). Ook de iintegratie van de elektromotor op de achteras heeft geen invloed op het koffervolume: met neergeklapte achterbank heb je tot 1.600 liter tot je beschikking.

Renault Rafale E-Tech 4x4 300

Het plug-inhybride aandrijfgeheel dat een compacte 1,2 liter-driecilinder met grote turbocompressor combineert met elektromotoren op zowel de voor- als de achteras ontwikkelt een systeemvermogen van 300 pk. Het maximumkoppel valt moeilijk te berekenen omdat het thermische en het elektrische koppel niet met dezelfde overbrengingsverhouding worden gegenereerd, maar de ingenieurs houden het op "ongeveer 500 Nm".

Specs en prestaties Renault Rafale E-Tech 4x4 300

De drukgevoede driepitter is op zijn eentje al goed voor 150 pk en 230 Nm, extra power die om verstevigingen aan de complexe Multimode-versnellingsbak vroeg. De elektromotoren zijn respectievelijk 70 pk/205 Nm (vooraan) en 136pk/195 Nm (achteraan) sterk. Daarnaast is er nog een HSG-startergenerator (High-voltage Starter Generator) van 34 pk en 50 Nm, die helpt bij het starten van de benzinemotor, die de schakelmomenten ondersteunt en die indien nodig de batterij oplaadt.  

Renault Rafale E-Tech 4x4 300

Die centraal ingebouwde batterij heeft dus een capaciteit van 22 kW, werkt op 400 volt en bezorgt deze Renault Rafale een elektrisch rijbereik van 105 kilometer (WLTP). De laadsnelheid is beperkt tot 7,4 kW, dus reken op dik 2 uur op het accupakket weer op 80% van zijn mogelijkheden te brengen. DC-snelladen is niet mogelijk, volgens Renault om de kosten en het gewicht te beperken.

Renault Rafale E-Tech 4x4 300

De Renault Rafale E-Tech 4x4 300 sprint in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft 26,9 seconden nodig om de kilometer vanuit stilstand af te haspelen, maar houdt het wel bij een topsnelheid van slechst 180 km/u. Het gemiddelde normverbruik van deze stekkerhybride SUV bedraagt 0,5 liter per 100 kilometer, wat zich vertaalt in een CO2-uitstoot van 12 gram. Met lege batterij loopt het brandstofverbruik op tot 5,8 liter/100 km. En meer, toch als je het prestatiepotentieel aanspreekt.

Rijgedrag en comfort Renault Rafale E-Tech 4x4 300

Desgewenst kan je de Renault Rafale E-TEch 4x4 300 uitrusten met het speciale Atelier Alpine-sportchassis. Dat pakket bundelt adaptieve dempers die proactief reageren op door camera gegenereerde informatie, specifieke veren en stabilisatorstangen, 21-duimsvelgen met kleverig Continental-rubber en aangepaste instellingen voor het ESP (voor een betere interactie tussen motoren, transmissie en vierwielaandrijving).

Renault Rafale E-Tech 4x4 300

Onderweg valt naast de extra duw in de rug bij het accelereren en de extra wendbaarheid van het onderstel vooral de verbeterde wisselwerking tussen de thermische en de elektrische aandrijving op. Op de E-Tech 200 Full Hybrid durft de Multimode-versnellingsbak al eens merkwaardige bokkensprongen maken die het premium gevoel dat deze SUV wil uitstralen snel gaat ondergraven.

Prijs Renault Rafale E-Tech 4x4 300

Renault Rafale E-Tech 4x4 300

Ter vergelijking:

  • Audi Q5 Sportback 50 TFSIe (299 pk): vanaf 66.230 euro
  • BMW X3 30e xDrive (299 pk): vanaf 68.680 euro
  • Mercedes GLC Coupé 300e (313 pk): vanaf 75.000 euro

Of aan de andere kant van het spectrum:

  • Mazda CX-60 PHEV (326 pk): vanaf 53.690 euro

Verdict Renault Rafale E-Tech 4x4 300

De plug-inhybride Renault Rafale E-Tech 4x4 300 is een buitenbeentje in het universum van SUV-coupés met sportieve ambities. Competent, vooral in de Atelier Alpine-versie, kan hij terecht de term "sportief" claimen. Dat verrassend dynamische rijgedrag gaat bovendien hand in hand met een verbeterde integratie van de thermische en de elektrische aandrijving, waardoor deze Rafale een unieke aanbieding vormt op de markt.

Hoewel de veelal Duitse premiumconcurrentie extra prestige bieden en wat verfijnder zijn, bieden ze niet per se meer rijplezier dan deze Rafale 4x4 300. Bovendien verkopen ze hun huid een stuk duurder dan deze knap vormgegeven Renault.

Verwante testen

In dit artikel : Renault, Renault Rafale

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker