Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Audi RS Q8 Performance (2025)

Geschreven door Iwan Kneuts op

Hij rondt de Ring in een tijd 7'36"698. Best knap, toch is de chrono van de 640 pk sterke Audi RS Q8 Performance trager dan die van de RS 3. Had gelegenheidscoureur Frank Stippler een slechte dag? Of is een zware SUV nu toch wat minder geschikt voor een rondje Nordschleife?

166.450 €

De vernieuwde Audi RS Q8 bestaat in twee versies: de 'gewone' met 600 pk en 800 Nm en de Performance met 640 pk en 850 Nm – die laatste mag meteen pochen dat hij de krachtigste verbrandingsmotor in de neus heeft liggen die Audi Sport GmbH ooit bouwde. In de acceleratie van 0 naar 100 km/u scheelt dat exact 0,2 seconden: 3,8 voor de 'gewone', 3,6 voor de 'bijzondere'.

Rijgedrag Audi RS Q8 Performance

Voor de aandrijving doet Audi een beroep om een Tiptronic-automaat met acht verhoudingen en een mechanisch centraal differentieel, dat 40 procent van de kracht naar voren stuurt en 60 procent naar achteren leidt, maar die krachtverdeling kan wijzigen wanneer het nodig is. Zo kunnen de voorwielen maximaal 70 procent verwachten, terwijl de achterwielen tot 85 procent te verduren krijgen. Allemaal om de Q8 RS met minder onderstuur de bocht in te dwingen. 

Review Audi RS Q8 Performance (2025)

Een sportiever rijgedrag is ook de reden waarom de spoorbreedte werd vergroot (+ 10 millimeter vooraan, + 5 achteraan) en de dempers van de luchtvering anders afgesteld werden. Samen met de op beide versies optionele actieve elektromechanische antirolstangen, bekend van de Porsche Cayenne en de Bentley Bentayga, hebben die ingrepen de helse job om dit droog aan de haak 2,3 ton wegende gevaarte in het gareel te houden. Wat verbazend goed lukt.

En toch hebben we onderweg van het Spaanse Sitges naar het Parcmotor Castelloli-circuit vooral genoten van het sportieve comfort van de RS Q8. Binnenin is die precies zoals je het van een Audi verwacht: mooi afgewerkt met goed zittende stoelen en een helemaal bijdetijds infotainmentsysteem. Op dat vlak is er feitelijk niets nieuws onder de zon, behalve dat Audi wat isolatiemateriaal heeft verwijderd om het motorgeluid meer op de voorgrond te zetten. Een niet onaangenaam geluid overigens, maar het is dan ook een V8…

Review Audi RS Q8 Performance (2025)

Op circuit wordt meteen duidelijk waarom deze RS Q8 op de Nordschleife ondanks zijn surplus aan vermogen de compactere RS 3 toch moet laten voorgaan. Schitterend hoe de loodzware bolide door de snelle bochten scheurt, maar bij het insturen van tragere bochten gaat het allemaal toch wat stroever en voel je het gewicht tegenwerken. Wat trouwens niet belet dat de Q8 RS Performance met zijn tijd van 7'36"698 vooralsnog de snelste SUV op de Nürburgring is…

Verdict Audi RS Q8 Performance

Het is en blijft verbazend hoe de vandaag voorhanden zijnde technologie erin slaagt om auto's die absoluut niet op een circuit thuishoren, toch op een aanvaardbare manier door de bochten te loodsen. Wat niet belet dat we deze Audi RS Q8 echter eerder zullen onthouden als een geweldige kilometervreter met een aangenaam overschot aan power...

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi Q8

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker