De in 2018 gelanceerde Urus heeft Lamborghini allesbehalve windeieren gelegd. De SUV heeft de verkoop van het Italiaanse merk een flinke boost gegeven, door een nieuw, jonger en ook vrouwelijker publiek aan te spreken.
Na zes jaar carrière achtte Sant’Agata Bolognese de tijd rijp voor een update die hun goudhaantje in de lijn van de nieuwe modellen binnen het gamma moet brengen. Anders gezegd: net zoals de Revuelto en Temerario kreeg de Urus ook een plug-inhybride aandrijflijn aangemeten.
Design Lamborghini Urus SE
De komst van die SE-variant gaat gepaard met een esthetische update van de Lamborghini Urus, die zichtbaar is ter hoogte van de motorkap: de centrale naad loopt voortaan uit in een punt, waardoor de motorkap duidelijker van de zijdelingse koetswerkpanelen wordt gescheiden. Met als direct gevolg dat het radiatorrooster eronder ook wat minder massief oogt. Een nog grotere weggever is de lichtsignatuur van de koplampen: de leddagrijverlichting is bij de PHEV-variant van de Urus niet langer Y-vormig, maar krult bijna volledig om de contouren van de lamp heen – volgens Lamborghini een verwijzing naar de gekrulde staart van de stier in het merklogo.
De achterlichten houden daarentegen wél vast aan die Y-vorm, met tussen de twee lichtblokken een gaasstructuur met zeshoekige raten. De ventilatieopeningen achter de achterwielen werden hertekend om de luchtafvoer te verbeteren, en de aangepaste achterklep trekt de centrale naad van de motorkap ook achteraan door. Ingrepen die deze Urus SE iets makkelijker op het netvlies doen vallen, zonder afbreuk te doen aan de krachtige uitstraling die van elke Lamborghini uitgaat.
Interieur Lamborghini Urus SE
Binnenin de nieuwe Lamborghini Urus SE ging veel aandacht naar de kwaliteitsindruk, met een look-and-feel die het predikaat ‘luxueus’ verdient: je moet echt al gaan zoeken om nog ergens een streepje ordinaire kunststof te vinden. De schermen werden wat groter en kregen een volledig nieuwe interface, hoewel de ergonomie daarvan nog altijd niet onbesproken is.
De befaamde Tamburo – de module op de middenconsole die zowel de hendel voor de versnellingsbak als alle voertuiginstellingen bundelt – krijgt er in deze plug-inhybride SE een extra selector bij voor de verschillende elektrische aandrijfmodi. Spijtig is nog altijd dat je niet rechtstreeks van het ene rijprogramma naar het andere kunt switchen; je moet steeds het rijtje Strada-Sport-Corsa-Sabbia-Terra-Neva doorlopen.
Specificaties en prestaties Lamborghini Urus SE
Onder de motorkap ziet de vierliter-biturbo-V8 zijn vermogen en koppel lichtjes teruggeschroefd naar 620 pk en 800 Nm, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de komst van een 141 kW/192 pk en 483 Nm sterke elektromotor, die geïntegreerd werd in de behuizing van de gerobotiseerde achtversnellingsbak.
In totaal zet deze Urus PHEV 800 pk en 950 Nm op de rollenbank, genoeg om in 3,4 seconden naar 100 km/u en in 11,2 seconden naar 200 km/u te flitsen en een top te halen van 312 km/u. Ter vergelijking: voor de 666 pk sterke Urus S waarvan deze SE de vervanger is, was dat 3,5 seconden, 12,5 seconden en 305 km/u.
Omgekeerd maakt de 25,9 kWh grote batterij onder de koffervloer het ook mogelijk om volledig elektrisch te rijden – in de praktijk gedurende zo’n 60 kilometer. An sich weinig uitzonderlijk, maar voor de meeste gebruikers allicht meer dan voldoende. Opladen kan driefasig met 11 kW op gelijkstroom; DC-snelladen is met de Urus SE niet mogelijk.
Rijgedrag en comfort Lamborghini Urus SE
Ondanks zijn 23-duimvelgen, geschoeid met 285/35-banden vooraan en 325/30-rubbers achteraan, wist onze Lamborghini Urus SE comfort en dynamisme meesterlijk te verzoenen. In Strada-modus komt hij zijdezacht voor de dag, terwijl hij in Sport en Corsa blijk geeft van een stevige, maar nooit brutale schokdemping. De stoelen bieden ook voor langere trajecten een onberispelijke steun.
Maar het échte potentieel komt toch pas bovendrijven op bochtiger wegen. Dankzij de meesturende achterwielen en de vectoriële koppelverdeling gaat daar van deze kolos van bijna 2,6 ton een onthutsende levendigheid uit. Doordraaiers zijn kinderspel: de snedige voortrein stippelt het traject uit, en de achterkant volgt immer zonder morren.
Schakel je de Corsa-stand in, die de stabiliteitscontrole buitenspel zet, dan komt de kont van de Urus gretig meesturen en laat deze potige SUV zich maar wat graag verleiden tot een gecontroleerde drift. De haarfijne afstelling van aandrijflijn en ophanging, in combinatie met de elektronische assistentie, doet deze Urus SE rijden als een echte Lamborghini, zowel op het asfalt als op een onverharde piste.
Uiteindelijk deed deze SUV ons nog het meeste denken aan de Huracan Sterrato, wat gezien zijn proporties en hogere massa een mooi compliment mag worden genoemd.
Verdict Lamborghini Urus SE
Efficiënter, groener, comfortabeler: de aanpassingen aan de Urus SE gaan veel verder dan de subtiele koetswerkwijzigingen doen vermoeden. De elektrificering heeft Lamborghini’s SUV duidelijk deugd gedaan en de rijdynamiek van deze mastodont naar een nóg hoger niveau getild.
De Urus vertoont nu eindelijk een echte persoonlijkheid, zodat je zijn kleine ergonomische ergernissen al snel door de vingers ziet. Of die nieuwe look ook echt een vooruitgang is, dat is dan weer een kwestie van smaak.
In dit artikel : Lamborghini, Lamborghini Urus
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!