Wie een Rifter met dieselmotor wil, kan terecht bij de recente 1.5 BlueHDi. Die is beschikbaar met 75 pk, 100 pk en 130 pk. De krachtigste variant daarvan wist ons al te overtuigen in de Citroën Berlingo, de bloedbroeder van deze Rifter. Van de andere twee is de 100 pk-versie duidelijk de betere keuze. Niet alleen omdat hij ook beschikbaar is in hogere afwerkingsniveaus, maar ook – en vooral – omdat zelfs deze middelste vermogensversie al niet veel overschot heeft.
Bescheiden prestaties
In theorie lijkt 100 pk en 250 Nm nog best aanvaardbaar, maar deze bestelbreak zet rijklaar natuurlijk wel een slordige 1,5 ton op de weegschaal en moet daarbovenop met zijn grote frontale oppervlakte ook nog eens veel lucht verzetten. De gevolgen blijven niet uit: Peugeot geeft zelf een tijd op van 14,0 seconden voor de sprint naar 100 en 35,6 seconden voor de kilometer vanuit stilstand. Dat zijn vrij bescheiden waarden, waarmee enige nederheid in het jachtige alledaagse verkeer op zijn plek is.
Beperkingen
Zeker op de snelweg is het vaak even wachten op een groter gaatje vooraleer je je helemaal links waagt, want even snel invoegen is er niet bij. En als de weg dan ook nog eens bergop loopt, zit je met het rechterpedaal sneller tegen de vloer dan je lief is... Nu mogen we ook niet overdrijven: in de meeste omstandigheden wordt het nooit echt problematisch. Toch had iets meer reserve wenselijk geweest, al was het maar puur psychologisch – nu heb je te vaak de indruk dat je de motor moet uitpersen om niet in de weg te rijden. Het nuttige toerentalgebied is overigens beperkt: onder 1.750 o/m is hier niets te rapen en vanaf 3.500 o/m hebben we het beste alweer gehad. Tijdig schakelen is dan ook de boodschap, temeer omdat deze BlueHDi 100 het moet stellen met een vijfversnellingsbak met vrij lange verhoudingen.
Kilometervreter
Maar alles went, en na een tijdje ebt de initiële frustratie rond de matige prestaties weg, om plaats te maken voor berusting. En wie kiest voor een meer ontspannen rijstijl, wordt daarvoor beloond aan de pomp. Na een parcours van bijna 900 kilometer, voornamelijk bestaande uit stukken snelweg met hier en daar de onvermijdelijke files, kwamen wij uit op een (gemeten) verbruik van 5,1 l/100 km. Gezien het formaat en gewicht van de Rifter is dat zonder meer een indrukwekkend resultaat. Dankzij de tankinhoud van 50 liter komt een rijbereik van 1.000 kilometer in zicht. Kilometers vreten is trouwens allerminst een straf in deze bestelbreak, waarin je aangenaam rechtop zit en een goed overzicht hebt op het verkeer.
Ons verdict
Wij zijn fan van de Rifter (en van zijn technische evenknieën, de Citroën Berlingo en Opel Combo). Zijn ruime en handige interieur, zijn overzichtelijke koetswerk met grote glaspartijen, zijn aangename zithouding die ook op de lange duur niet gaan vermoeien, en zijn moderne uitrusting maken er een duvel-doet-al van die zijn gelijke niet vindt. Als prestaties voor u van ondergeschikt belang zijn, dan kan de 100 pk-versie van de diesel volstaan. Maar als uw budget het mogelijk maakt, is de extra reserve van de 130 pk-uitvoering zeker welkom. En voor wie minder kilometers rijdt, is ook de 1.2 PureTech op benzine een aangenamer alternatief.
- Zuinige motor
- Ruim en doordacht interieur
- Aangename zithouding
- Bescheiden prestaties
- Slechts vijfversnellingsbak
- Krasgevoelige bekleding koffer
In dit artikel : Peugeot, Peugeot Rifter
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!