De levenscyclus van pick-ups is doorgaans wat langer dan die van gewone personenwagenmodellen, maar in 2022 mogen we dan eindelijk een opvolger verwachten van de in 2010 geïntroduceerde Amarok. Die pick-up heeft Volkswagen geen windeieren gelegd, want tot dusver zijn er meer dan 800.000 exemplaren van gebouwd, en op het zuidelijke halfrond is hij nog altijd populair (bij ons werd hij in 2020 uit de catalogus geschrapt).
In afwachting van de onthulling van het nieuwe model teaset Volkswagen met enkele tekeningen, waarop alvast te zien is dat de Amarok 2022 kan uitpakken met een zelfverzekerd en eigentijds design – we zien onder andere de lichtstrook boven aan het radiatorrooster die de twee koplampen met elkaar verbindt, zoals bij andere recente Volkswagen-modellen.
Voor de rest geeft VW nog niet veel prijs, maar de Duitsers beloven wel dat de nieuwe Amarok zal uitpakken met "tal van innovaties die voor het eerst te zien zullen zijn in dit segment". In ieder geval zal hij uiteraard een flinke sprong maken op het vlak van rijhulpsystemen en connectiviteit, en vanzelfsprekend zal hij opnieuw zijn mannetje kunnen staan op het terrein.
Volkswagen-DNA?
De Amarok 2022 is volledig nieuw, en de Duitsers benadrukken meermaals zijn Volkswagen-DNA, zowel van binnen als van buiten. Nochtans weten we dat de nieuwe generatie van het model gebaseerd zal zijn op de reeds voorgestelde Ford Ranger 2022. Een soort van ruildeal, want de nieuwe Ford Tourneo Connect is dan weer stiekem een Volkswagen Caddy.
De nieuwe Amarok zal ook door Ford worden gebouwd, in zijn Zuid-Afrikaanse fabriek in Silverton, terwijl de vorige generatie van de band liep in het Argentijnse Pacheco en in Hannover. De nieuweling komt in de loop van 2022 op de markt, maar op prijzen en technische gegevens is het nog even wachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!