Concept
De VW Golf GTI Clubsport wringt zich tussen de 245 pk sterke GTI en de liefst 320 pk machtige R in. Van de eerste behoudt hij de voorwielaandrijving, maar qua mechaniek en prestaties komt hij steeds dichter bij de tweede. De 2 liter-turbobenzine ontwikkelt 300 pk en 400 Nm, een vermogensboost die het TSI-blok dankt aan de grotere turbo, de herziene intercooler en de directere uitlaatlijn. Schakelen doe je opnieuw met de gerobotiseerde DSG-zevenbak met dubbele koppeling, maar in vergelijking met de GTI doet de Clubsport het met kortere overbrengingsverhoudingen en een agressievere mapping.
Om de tractie te garanderen, erft de nieuwe VW Golf GTI Clubsport het elektrohydraulische sperdifferentieel dat Wolfsburg introduceerde op de GTI VII Performance. Verder noteren we standaard gemonteerde 18-duimsvelgen, een versterkt remsysteem met geperforeerde schijven, een met 10 millimeter verlaagd onderstel en een strakkere ophanging (zowel de veren, de dempers als de bussen). De Volkswagen-ingenieurs zegenen de vooras ook met een specifiek camber (-1°20').
Het koetswerk van de VW Golf GTI Clubsport draagt een aerodynamisch verfijnde bodykit. Vooral de achterspoiler valt op, die een stuk imposanter oogt dan de dakvleugel waarmee de GTI het moet doen. Bij zeer hoge snelheden zou het koetswerk van de Clubsport over minder lift ontwikkelen, maar verdere details over de aerodynamische efficiëntie ontbreken. We leren wel dat de Clubsport 13 seconden sneller is dat de GTI waarop hij zich baseert, toch als je de Norschleife van de Nürburgring als graadmeter gebruikt.
Weggedrag
Binnenin zijn de verschillen tussen de GTI en de Clubsport kleiner; eigenlijk is alleen de kleur van de interieuraankleding anders. Nieuw is de zogeheten rijmodus "Nürburgring", waarin alle parameters ingesteld worden op maximale prestaties. Alleen moet je wel gaan zoeken vooraleer je die stand kan activeren, want een vandaag steeds gangbare sneltoets op het stuur schittert door afwezigheid. Je moet gaan grasduinen in de multimediamodule, wat al gauw op de zenuwen gaat werken. En het wordt nog erger: om de kalibratie van het ESP (aan, sport of uit) aan te passen, moet je weer een ander submenu activeren...
Nu word je wel beloond voor dat geprust met het aanraakscherm, want het weggedrag en de prestaties van de VW Golf GTI Clubsport zijn een stuk indrukwekkender geworden. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt niet meer dan 5,6 seconden, toch 0,7 tellen sneller dan de GTI. Maar ook in de bochten speelt de Clubsport een klasse hoger. Het versterkte chassis genereert meer grip, het scherpere onderstel laat zich makkelijker zetten en de directere stuurinrichting zorgt voor extra nauwkeurigheid, al blijft het stuurgevoel te kunstmatig om de bestuurder echt vertrouwen te geven. Vooral op hobbelige wegen is het behelpen, want dan dokkert de Clubsport doelloos van de ene oneffenheid naar de andere en gaan de elektronische rijhulpmiddelen in overdrive.
Op biljartvlakke wegen waarop de snelle bochten elkaar in ijltempo opvolgen, is het evenwel genieten geblazen. Toch zoeken we tevergeefs naar de sensaties die zijn voorgangers wel wisten te serveren. De 2 liter-krachtbon heeft power te koop, maar is te lineair om je onderbuik te beroeren. De DSG-transmissie mist een manuele bediening, tenzij via je piepkleine peddels achter het stuur. En de acceleraties zijn zo afgewogen, dat de uitlaatlijn geen halve noot verkeerd blaast, waardoor je met een stofzuiger onderweg lijkt te zijn... Ronduit teleurstellend.
Verdict
De Clubsport zorgt ervoor dat de reeds goed bewapende VW Golf GTI het grove geschut kan bovenhalen. Krachtiger, sneller en leuker, zonder dat de coherentie echt in het gedrang komt. Het blijft een geciviliseerde hot hatch die je dagelijks kan gebruiken, al vragen de extra mogelijkheden wel een flinke investering. Als Clubsport wordt de GTI bijna 7.000 euro duurder. De referentie is het nog steeds niet, ondanks die meerprijs. Echte sportievelingen zoals de Honda Civic Type R, de Hyundai i30 N en de Renault Mégane RS blijven in het voordeel als het enkel op rijdynamiek aankomt...
View this post on Instagram
- Prestaties 2.0 TSI
- Rijgemak en veelzijdigheid
- Dynamische efficiëntie
- Feedback (besturing, transmissie)
- Franjeloze aankleding
- Meerprijs tegenover GTI
Verwante testen
16-04-2021
9
19-03-2021
Korte tests
Volkswagen Golf GTE – GTI met een stekker?
De nieuwe Volkswagen Golf GTE schermt voortaan met 245 pk, waarmee de plug-inhybride nu exact even krachtig is als...
10
30-12-2020
Korte tests
Volkswagen Golf GTI - goede voornemens
Geen nieuwe Volkswagen Golf zonder sportieve GTI-versie. Gelukkig is dat ook het geval voor de achtste generatie van de...
8
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!