Volkswagen komt met een significante update voor zijn elektrische ID-wagens. De EV-modellen die uitgerust zijn met een batterij van 77 kWh zien hun laadsnelheid immers toenemen van 125 naar 135 kW, wat ervoor moet zorgen dat de laadtijd van 5 tot 80% van de accucapaciteit met 9 minuten ingekort wordt. De nieuwe Volkswagen ID.5 GTX kan zelfs opladen aan 150 kW, omdat zijn batterijen afkomstig zijn van een andere toeleverencier.
>> Lees ook - test VW ID.5 GTX
Ook nieuw: de introductie van een V2G-functionaliteit (Vehcile-to-Grid) voor de elektrische auto's van Volkswagen, zodat de modellen die uitgerust zijn met een batterij van 77 kWh. Die V2G-technologie zorgt ervoor dat de batterij zijn energie ook kan afgeven aan de laadinfrastructuur, waardoor de elektrische VW's gebruikt kunnen worden als thuisbatterij. Die oplossing moet piekmomenten op het openbare elektriciteitsnet tegengaan.
>> Lees ook - V2G-laden volgens Volkswagen
De update is niet alleen beschikbaar voor de nieuwe ID-modellen, maar wordt via een over-the-airupdate ook toegankelijk voor de bestaande auto's met batterij van 77 kWh. Opgepast: voor de V2G-toepassing heb je wel een aangepast laadstation nodig.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!