- Score redactie 14.50 /20
De Polo zag het levenslicht in 1975, amper een jaar dus na de Golf. Hoewel hij al die tijd een beetje in de schaduw van die laatste heeft gestaan, kunnen we toch ook hier spreken van een succesverhaal, want gespreid over vijf generaties werden er zo’n 14 miljoen exemplaren van de Polo verkocht. Omdat Volkswagen met dit model nieuwe markten wilde veroveren, werd de Polo destijds gekenmerkt door een eenvoudige, maar efficiënte architectuur die voorrang gaf aan binnenruimte en rijcomfort.
Meer dan veertig jaar later moeten we vaststellen dat zijn lastenboek sindsdien niet fundamenteel veranderd is, maar dat de concurrentie wel steeds heterogener is geworden. En hoewel de vijfde generatie altijd een topper is geweest in het B-segment (in België evenaarde hij zelfs bijna het succes van grote broer Golf), bleek de noodzaak om zich aan te passen aan de onophoudelijke marktevoluties dwingender dan ooit. En dat is veel moeilijker dan je op het eerste gezicht zou denken.
- Geluiddemping en rijcomfort
- Riante binnenruimte
- Nauwkeurig weggedrag
- Hightech uitrusting
- Efficiënte ergonomie
- Geen driedeursversie meer
- Bescheiden prestaties 1.0
- Hoge prijs voor een atmosferische 1.0
- Grotere buitenmaten t.o.v. voorganger
- Matige moduleerbaarheid
In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Polo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!