In het kort
-
Rijdynamiek
In stadsverkeer is de 1.0 75 elastisch en stil, maar op grote wegen voelt hij zich minder in zijn sas, al doet hij nog zo zijn best. De ingebruikname van het MQB A0-platform deed het weggedrag er sterk op vooruitgaan. De Polo rijdt aangenaam en veilig, zij het niet bijzonder amusant. De stuurinrichting blijkt nauwkeurig, maar is nog wat karig met feedback. De draaicirkel van 10,6 meter is verre van uitzonderlijk. In de stad is het grotere formaat wel voelbaar.
-
Veiligheid
De nieuwe Polo is nog niet beoordeeld door EuroNCAP. Hij is standaard uitgerust met frontale en laterale airbags voorin en gordijnkussens voor- en achterin, naast de Isofix-bevestigingspunten en de automatische noodremfunctie met voetgangerdetectie Front Assist. Dat aanbod kan nog uitgebreid worden met een hele rist rijhulpsystemen, van een dodehoekcontrole tot een slaperigheidsdetectie over een adaptieve snelheidsregelaar.
-
Comfort
De Polo heeft alles van een grote: een onberispelijke rijhouding met een in de hoogte én diepte verstelbaar stuur, een uitstekende demping van stroomlijn- en rolgeluiden, een nauwkeurig filterend onderstel en comfortabele stoelen. Bovendien werd hij ruimer, vooral achterin, waar ook grote passagiers kunnen plaatsnemen. De schokdemping is een tikkeltje stug bij lage snelheden, maar voor de rest is de Polo een uitstekende auto voor langere afstanden.
-
Praktische kant
Met het verdwijnen van de driedeursversie valt er niet meer te klagen over de instap naar achteren. De koffer werd 71 liter groter, met een volume van 351 liter, dat kan worden uitgebreid tot 1.125 liter door de achterbank neer te klappen. Alleen is de laadvloer in d at geval nog altijd niet vlak. De opbergmogelijkheden zijn ruim, maar weinig origineel. De afwerking is van erg goed allooi. De standaarduitrusting had wat guller mogen zijn, maar is toch nog behoorlijk.
-
Connectiviteit
Vaarwel sneltoetsen… In de plaats kwam een nieuw infotainmentscherm dat beter in het blikveld ligt en volledig op aanraaktechnologie steunt. Het navigatiesysteem hebben we niet kunnen proberen, maar de ergonomie van de menu’s overtuigt, net als de bedieningsknoppen op het stuur. De mogelijkheid om smartphones te koppelen via Android Auto, Apple CarPlay of MirrorLink is een must, net als het audiosysteem met zes luidsprekers (100 euro).
-
Budget
De instapprijs voor de Polo (14.990 euro) ligt 1.000 euro hoger dan die van de Seat Ibiza, die technisch identiek is, maar waarvan de inruilwaarde misschien wat lager zal liggen. De CO2-uitstoot van de 1.0 75 staat garant voor een interessante fiscaliteit. De garantie op onderdelen en werkuren bedraagt twee jaar, zonder kilometerbeperking, de mobiliteitsgarantie geldt levenslang (onder voorwaarden). De optielijst is uitgebreid, maar de prijs loopt daardoor snel op.
De Polo is een beetje als die modelleerling wiens ouders zich nooit zorgen hoeven te maken wanneer de rapporten worden uitgedeeld. Deze zesde generatie wijkt niet van die regel af door intelligent te evolueren zonder onnodige risico’s te nemen. Het resultaat is dan ook een auto die op alle vlakken geslaagd is, die kan uitpakken met een hedendaagse technologie (onderstel, motoren, veiligheid, connectiviteit) en die eindelijk een tikkeltje charisma heeft… op voorwaarde tenminste dat je bereid bent ervoor te betalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!