Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Met een lengte van 4,38 meter, een breedte van 1,85 meter en een hoogte van 1,64 meter valt de DFSK Fengon 500 mooi in het segment van de compacte SUV’s. Achterin is het ook voor volwassenen vlot instappen in deze Chinees, overigens altijd op een (kunst)lederen bekleding. Hetzelfde voor de koffer, die met een volume van 358 liter best oké is voor deze klasse. Tot daar de luxe. Elektronisch voorziet de Fengon 500 namelijk louter in basiscomfort, getuige het minimalistische infotainmentsysteem (dat zich laat bedienen via een aanraakscherm van 7 duim), de analoge tellerpartij en de manuele airco.
Ook onder de kap is er weinig reden tot feest. Aangezien de hybrideversie voorbehouden blijft voor de thuismarkt en de volledig elektrische variant hier verdeeld wordt als Seres 3, ben je in de Fengon veroordeeld tot de atmosferische 1.5-viercilinder van 115 pk. Standaard zit die gekoppeld aan een manuele zesbak, wie 2.000 euro oplegt voor het Comfort Pack krijgt een CVT (en een cruisecontrol). Ongeacht de schakeloptie, flitsen doet de Fengon 500 nooit. De benzinemotor is ook vrij prominent aanwezig, zeker bij snelwegsnelheden. Het (norm)verbruik blijft met 7,1 l/100 km (CO2-uitstoot van 171 g/km) dan weer wel min of meer binnen de perken, terwijl de auto ook kan worden besteld met een lpg-installatie, voor een meerprijs van 2.760 euro.
Als je bij DFSK binnen zou stappen voor een Fengon 500, dan doe je dat niet voor de vooruitstrevendheid van de compacte SUV. Het karretje hinkt namelijk op behoorlijk wat vlakken achterop. Behalve dan wat prijs en plaatsaanbod betreft. Op dat vlak doet de Fengon 500 het uitstekend voor zijn klasse.