Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Galaxy deelt zijn platform met de S-Max, maar trekt nog meer de gezinskaart. Uiterlijk is hij ook wat vierkanter vormgegeven. Deze grote eenvolumer werpt zich op als een rivaal voor de Seat Alhambra en Volkswagen Sharan, hoewel hij in tegenstelling tot dat duo wel niet over schuifdeuren beschikt. Voorin vinden we het dashboard van de S-Max en ook de geventileerde ‘multicontourstoelen’ met massagefunctie zijn verkrijgbaar. De inzittenden op de tweede rij beschikken elk over een afzonderlijke stoel. Op de twee stoeltjes in de koffer is het plaatsaanbod behoorlijk, maar deze derde zitrij lijkt toch vooral bedoeld voor kleine of middelgrote mensen. Alle achterstoelen kunnen tegen meerprijs elektrisch worden neergeklapt en weer rechtopgezet.
Onderweg blijkt de ophanging van deze grote eenvolumer ietwat stug, maar de Galaxy vertoont wel een degelijk rijgedrag dat de merkreputatie eer aandoet. Onder de motorkap veranderde er in 2021 heel wat: een zelfladende Hybride van 190 pk – in feite het aandrijfgeheel van de Kuga 2.5 HEV – kwam meteen de rest van de andere motoren vervangen. Op fiscaal voordeel hoeft die niet te rekenen – eerder het omgekeerde met zijn vrij grote longinhoud van 2,5 liter – maar hij doet het wel prima in deze grote eenvolumer.
De Galaxy is wat meer ‘premium’ geworden zonder zijn functionaliteit of binnenruimte op te offeren. Schuifdeuren, zoals bij de Seat Alhambra of Volkswagen Sharan, hadden het plaatje compleet kunnen maken.