Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Jim Ratcliffe, de grote baas van petrochemiereus en Mercedes F1-partner Ineos, wilde zijn eigen terreinwagen creëren. De in Duitsland ontwikkelde en in Frankrijk gebouwde Grenadier lijkt opvallend op de oude Land Rover Defender, maar rust op een specifiek chassis, met de architectuur van een echte terreinwagen: een ladderframe met twee starre assen. Binnenin doet het ontwerp van de middenconsole en van de plafondverlichting denken aan de wereld van de luchtvaart en stellen we ook de goede Recaro-voorstoelen op prijs. De plastic vloer met afvoerpluggen maakt dat je het interieur kunt afspuiten.
In afwachting van de pick-up met dubbele cabine is dit model alleen verkrijgbaar met een lang chassis met vijf of twee zitplaatsen. De motoren zijn drie liter grote BMW-zescilinders op diesel (249 pk) of op benzine (286 pk), gecombineerd met de uitstekende achttrapsautomaat van ZF. De permanente vierwielaandrijving wordt aangevuld met drie sperdifferentiëlen (centraal, achteraan en vooraan). Voeg daar nog een reeks reductieverhoudingen aan toe en deze Ineos staat meer dan zijn mannetje in het terrein. En op het asfalt doet hij het zeker niet slecht, met een geslaagde afstelling van veren en schokdempers die de inzittenden beschermt tegen de schokken die je meestal voelt in hardcore terreinwagens. Aan de andere kant vinden we het jammer dat de stuurinrichting (een kogelkringloopstuur) niet erg precies is en te indirect is.
Deze Ineos druist in tegen de trend van de luxueuze SUV’s en is een pure avonturier zonder poespas, die gruwelijk efficiënt is in het terrein en gewapend met krachtige, niet-geëlektrificeerde BMW-motoren. Een robuust, eigenzinnig model met een sterke persoonlijkheid.