Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Mercedes V-Klasse zag het levenslicht in 2014 en werd in 2019 gerestyled. Deze EQV is niets minder dan zijn elektrische variant, met weinig cosmetische wijzigingen. Hij behoudt zelfs een open in plaats van gesloten grille, wat nochtans een betere stroomlijn verzekerd zou hebben. Binnenin is het dashboard bijna identiek aan dat van de versies met verbradingsmotor en er werd niet ingeboet aan zitcomfort, moduleerbaarheid en kofferruimte. Het batterijaangedreven shuttlebusje is verkrijgbaar in twee koetswerklengtes (5,14 of 5,37 meter) en biedt plaats aan zes tot acht inzittenden. De V-Klasse is behoorlijk chic voor een personenwagenversie van een bestelwagen en kan ook worden uitgerust met een vrij recente versie van het MBUX-infotainmentsysteem.
De asynchrone elektromotor levert een vermogen van 204 pk en een koppel van 365 Nm, wat geen luxe is om dit busje van 2,5 ton te verplaatsen. Voor extra comfort raden wij de optionele luchtvering aan. De motor wordt gevoed door een batterij van 100 kWh (waarvan 90 bruikbaar) die is ondergebracht onder de vloer. Mercedes claimt een officieel rijbereik van 355 kilometer dat – verrassend genoeg – in de praktijk goed haalbaar is. Het model kan via een driefasige oplader worden bijgeladen met een vermogen van 11 kW (wisselstroom), en tot 110 kW aan snellaadterminals (gelijkstroom).
Op basis van een model met verbrandingsmotor is Mercedes erin geslaagd een overtuigend elektrisch busje te creëren. Vooral zijn meer dan toereikende rijbereik en zijn stille werking maken indruk. Bovendien zijn alle praktische kwaliteiten van de V-Klasse behouden gebleven. Maar, zoals altijd bij Mercedes, is het prijskaartje zeer gepeperd.