Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Deze achtste generatie van de SL vervangt zowel zijn voorganger als de S-Klasse Cabrio. Het model is gebouwd op een platform dat aluminium combineert met staal, magnesium en vezelcomposieten. Deze SL kiest voor een stoffen kap, die 21 kilogram lichter is dan het vroegere stalen klapdak. De drielagige kap kan in 15 seconden worden geopend of gesloten, zelfs tijdens het rijden, bij snelheden tot 60 km/u.
Een nekverwarming is geïntegreerd in de voorstoelen en – verrassing! – deze nieuwe SL-generatie krijgt twee (petieterige) noodzitjes achterin. Comfort hoef je daar niet te verwachten, vanwege de korte zittingen en de te rechte rugleuning. Slechte punten ook voor het windscherm: dat is moeilijk te installeren en oogt echt cheap. Gelukkig is het moderne en chique interieur verder wel goed afgewerkt.
Deze nieuwe SL, die is ontwikkeld door de sportafdeling AMG, wil meer dynamiek bieden. Hoewel hij bijna twee ton weegt, rijdt hij echt sportief, met een zeer snedige voortrein. Het comfortabele, zachte weggevoel van de oude SL is er wel bij ingeschoten. Onder de motorkap kun je kiezen tussen de kleine drukgevoede 2.0-viercilindermotor met 381 pk (in combinatie met achterwielaandrijving) of de 4,0 liter grote V8-biturbo met 476 (55 4Matic+) of 585 pk (63 4Matic+). Die achtpitters worden standaard gecombineerd met vierwielaandrijving, wat een primeur is voor een SL, én achterwielsturing.
De SL, die voortaan wordt gebouwd en verkocht onder het AMG-label, is niet langer de prestigecabrio voor welgestelde grootvaders. De verfijning van deze auto schuilt nu vooral in zijn stuurprecisie, zijn dynamische efficiëntie en zijn prestaties. Er is wel nog altijd een vleugje comfort te bespeuren én het model kreeg er twee (mini)achterzitjes bij.