Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Dankzij de Alliantie Renault-Nissan kan deze Austral (die de Kadjar vervangt) zijn platform delen met de Nissan Qashqai, maar hij kreeg wel een eigen koetswerk en interieur, en zelfs enkele technische bijzonderheden. Te beginnen bij een meer geavanceerd multimediasysteem dat draait op Android Automotive (maar ook compatibel is met Apple CarPlay). Het systeem biedt niet alleen navigatie via Google Maps, maar ook de mogelijkheid om rechtstreeks apps te downloaden vanaf het scherm. Het meubilair is modern en interessant is bovendien de beschikbaarheid van een verschuifbare bank, waarmee voorrang kan worden gegeven aan de zitruimte achterin of aan het koffervolume. Andere interessante uitrustingselementen zijn een (vast) panoramadak en voorstoelen met massagefunctie.
Onder de motorkap is geen diesel te vinden: Renault biedt de keuze uit enerzijds benzinemotoren met lichte hybridisatie van 48 volt (130 pk) of 12 volt (160 pk) en anderzijds een ‘zelfopladende’ hybride aandrijving die een nieuwe drukgevoede 1.2-driecilinder combineert met een elektromotor. Deze stekkerloze hybride maakt met zijn 200 pk energieke hernemingen mogelijk en is bovendien de enige variant die over achterwielsturing kan beschikken. Deze uitrusting, uniek in dit segment, maakt deze SUV bijzonder wendbaar in bochten en maakt een kortere draaicirkel mogelijk. Bij een rustige rijstijl is deze hybride bovendien erg zuinig.
In vergelijking met de Kadjar, die hij vervangt, maakt de Austral een grote sprong voorwaarts op het vlak van rijdynamiek (vooral met de achterwielsturing) en brandstofefficiëntie (met name met de zelfopladende hybride). Bovendien is deze Renault digitaal goed uitgerust (met Android Automotive) en correct geprijsd. Een model dat in staat lijkt om de zware concurrentie van het segment het hoofd te bieden.