Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Na een carrière van liefst veertien (!) jaar gaf de Kangoo II in 2021 eindelijk de fakkel door. Deze derde generatie rust op het CMF-platform van de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, waardoor hij toegang krijgt tot alle moderne techniek en uitrusting van Renaults huidige personenwagengamma. Met als gevolg dat hij zich meer dan ooit opwerpt als een valabel alternatief voor gezinnen. De ‘korte’ versie (4,49 meter) mag terecht een vijfzitter worden genoemd: de twee schuifdeuren achteraan geven toegang tot een achterbank die breed genoeg is om drie volwassenen te vervoeren. Onder het bagagescherm kun je 775 liter kwijt, uit te breiden tot 3,5 kubieke meter wanneer je alle stoelen neerklapt. De zevenzitsversie Grand Kangoo is 40 centimeter langer en biedt 500 tot 3.750 liter stouwruimte. Verder zit het interieur vol handige bergvakken.
Rijden doet de Kangoo comfortabeler en stiller dan vroeger, en ook het weggedrag zette een reuzenstap voorwaarts. Uiteindelijk verraadt vooral de rechte rijhouding nog de utilitaire roots van deze eenvolumer. Naast de volledig elektrische Kangoo E-Tech Electric is er keuze uit vier motoren. Bij de benzines is de 1.3 TCe van corvee, met 100 of 130 pk; aan dieselzijde doet de 1.5 Blue dCi dienst, met 95 of 115 pk. De krachtigste versies zijn telkens te krijgen met een gerobotiseerde versnellingsbak.
De huidige Kangoo is zowel qua comfort als qua functionaliteit of uitrusting een waardig alternatief voor de traditionele gezinswagen. Bovendien is hij in tegenstelling tot zijn eeuwige Franse rivalen – het duo Citroën Berlingo-Peugeot Rifter – nog steeds verkrijgbaar met een verbrandingsmotor, wat interessant is voor wie de sprong naar volledig elektrisch nog niet wil (of kan) wagen.