Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Seres is gevestigd in Santa Clara, in Californië, maar het kapitaal is Chinees. Deze dochteronderneming van het staatsbedrijf Chongqing Sokon werd opgericht in januari 2016 en produceert sinds 2017 elektrische auto’s in China. Bij ons is momenteel slechts één model beschikbaar: de Seres 3, een volledig elektrische SUV van 4,30 meter, met een motor die 163 pk ontwikkelt en wordt gevoed door een interessante lithium-ijzer-fosfaatbatterij van 54 kWh. Zijn rijbereik bedraagt officieel 329 km (WLTP). De interne enkelfasige oplader is beperkt tot slechts 6,6 kW, maar de batterij kan in 30 minuten van 20 tot 80 procent worden opgeladen aan een DC-snellader (oplaadvermogen tot 92 kW). De prestaties zijn behoorlijk en het energieverbruik is redelijk. Maar hij biedt duidelijk meer rijcomfort dan dynamiek.
Qua uitrusting telt het gamma twee uitvoeringen. Vergeet de basisversie (Luxury), die weliswaar een mooie comfortuitrusting biedt (met onder meer gps en elektrische voorstoelen), maar qua veiligheid te wensen overlaat: hij beschikt slechts over twee airbags! De topversie (Premium, +2.000 euro) heeft er zes, wat toch wel geruststellender is... Ook qua comfort is hij beter uitgerust, met standaard onder meer een panoramisch dak, een 360°-camera en een dashcam. Geen sprake daarentegen van een Apple CarPlay- of Android Auto-verbinding. Het interieur is ruim en het dashboard oogt op het eerste gezicht aangenaam, maar sommige materialen zijn behoorlijk basic en de afwerking is matig.
Deze Seres 3 is elegant en biedt gemoedsrust met zijn garantie van 8 jaar/150.000 km (120.000 km voor de batterij). Maar hij heeft moeite om het hoofd te bieden aan zijn belangrijkste Chinese rivaal, de MG ZS, die kan uitpakken met een geslaagder ontwerp, een beter distributienetwerk en lagere aankoopprijzen.