Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Hij was ons beloofd voor 2019; uiteindelijk duurde het twee jaar langer voor de Tesla Model Y voet aan wal zette in Europa. Dat mag je trouwens letterlijk nemen, want na de eerste exemplaren afkomstig uit China komen de voor onze markt bestemde Model Y's voortaan uit de ‘Gigafactory’ in Berlijn. De Model Y is een cross-over die gebaseerd is op de Model 3, maar daarmee vergeleken meer ruimte achterin en een grotere en makkelijke toegankelijke koffer biedt. Op termijn zou ook een derde stoelenrij beschikbaar worden. Voorin herkennen we de omgeving uit de Model 3: knoppen zijn er haast niet meer, alles verloopt via het centrale scherm van 15 duim, dat hier horizontaal is opgesteld. Gelukkig went alles snel.
Er zijn drie versies leverbaar: de in 2022 geïntroduceerde basisversie, de Long Range en de Performance. De eerste is een achterwielaandrijver met een batterij van 50 kWh (goed voor een WLTP-rijbereik van 430 kilometer), de twee laatste hebben een batterij van 75 kWh en beschikken over vierwielaandrijving dankzij een tweede motor op de vooras. De Long Range is in de praktijk ook al bijzonder snel én haalt extra WLTP-kilometers uit de batterij: 533 kilometer, tegenover 514 voor de Performance. Het weggedrag is uitstekend: deze grote cross-over verandert bijzonder levendig van richting, mede dankzij de directe stuurinrichting (die helaas geen greintje feedback biedt). Het comfort betaalt echter het gelag: dat is aan de harde kant, waarbij de optionele twintigduimers ook niet echt helpen.
De Model Y rijdt net zo dynamisch als de Model 3, terwijl hij tegelijk een stuk praktischer en ruimer is. Het feit dat Tesla-rijders nog altijd kunnen rekenen op het uitgebreide netwerk van Supercharger-snelladers om tegen schappelijke prijzen te kunnen laden, zal zijn succes alleen maar in de hand werken.