Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vierde generatie van de Prius werd in 2016 gelanceerd en blijft zich onderscheiden door zijn futuristische koetswerk, dat lichtjes verschilt naargelang van de versie: de gewone hybride of de Plug-in. Beide varianten kregen in 2019 nog een kleine facelift, waarbij de scherpste kantjes van het design werden afgevijld, al blijft zijn uiterlijk controverse zaaien. Het ruime interieur beschikt over tal van opbergvakken en de koffer heeft een riant volume van 502 liter. Let wel, in de stekkerversie is dat maar 360 liter, als gevolg van de grotere batterij onder de vloer, die zelfs hoger ligt dan de laaddrempel.
Beide versies kunnen rekenen op een bijzonder geslaagd onderstel, zodat de Prius tegenwoordig ook liefhebbers van rijplezier weet te bekoren. Het aandrijfgeheel is voor de twee varianten identiek: een 1.8-liter met Atkinson-cyclus die via een planeetwielstelstel gekoppeld is aan twee elektromotoren. De gewone Prius heeft een kleine batterij van 1,31 kWh die onderweg wordt bijgeladen; de Plug-in kan dankzij zijn batterijpakket van 8,8 kWh 50 kilometer zuiver elektrisch afleggen. Daardoor is de stekkervariant 100 procent aftrekbaar voor zelfstandigen en bedrijven. Deze ecoversie pakt verder uit met zonnepanelen op het dak en een warmtepomp, maar is mede daardoor wel een heel stuk duurder dan de gewone Prius.
De Prius blijft een unieke wagen, waarbij hij naast een verder geoptimaliseerd en ongeëvenaard hybridesysteem tegenwoordig ook kan uitpakken met onvervalst rijplezier en functionele troeven. Het prijskaartje is fors, maar gelukkig krijg je in ruil wel een volledige standaarduitrusting.