Harald Krüger, de CEO van BMW, heeft zijn nieuwe strategie onthuld, waarbij de focus ligt op elektrische voertuigen en een versnelde ontwikkeling van zelfrijdende functies. Op die manier wil BMW een voorsprong nemen op concurrerende luxemerken. Natuurlijk zijn er zoals altijd de gewoonlijke rivalen, maar sinds enige tijd is er nu ook Tesla en binnenkort zelfs Apple.
SUV’s
Concreet gezien wil BMW zijn aanbod nog meer uitbreiden. Harald Krüger sprak van een grote SUV, de X7, maar ook van nieuwe versies van de 7-Reeks. De i8 zou afgeleid worden als roadster, terwijl de kleine i3 binnenkort een groter rijbereik zou krijgen. Tot slot zal de nieuwe strategie ook bij Mini toegepast worden, waarvan het gamma aangevuld zal worden met oplaadbare hybrides.
10 procent marge
Krüger wilde ook de investeerders geruststellen en gaf aan dat de nieuwe strategie tot in 2020 winstmarges van op zijn minst 10 procent op het oog heeft. De laatste grote strategiewijziging van BMW gaat terug tot 2007, toen Norbert Reithofer het merk miljarden liet investeren om het brandstofverbruik te verlagen en vervolgens zijn eerste elektrische voertuig liet maken, terwijl het ook pionier was in de massaproductie van koolstofvezel.
Kritisch
Dominic O’Brien, analist bij Exane BNP Paribas, heeft al kritisch gereageerd op Krügers mission statement. Volgens hem is er niet veel dat BMW kan doen om nog nieuwe producten aan het gamma toe te voegen. En verder waarschuwt de analist dat de drie pijlers die Krüger aanhaalt – het verminderen van de uitstoot, online verbonden voertuigen en zelfstandig rijdende auto’s – hoge onderzoeks- en ontwikkelingskosten zullen meebrengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!