De beslissing wordt op weinig begrip onthaald bij autoliefhebbers wereldwijd: de beheersgroep van het meest prestigieuze circuit ter wereld heeft niet alleen recent snelheidsbeperkingen ingevoerd op de Nordschleife, maar verbiedt nu ook de publicatie van rondetijden door autoconstructeurs. De autosector gebruikt de Nürburgring al jaren als scherprechter en referentie om de kwaliteiten van zijn producten aan te tonen.
Dodelijk ongeval
De maatregelen zijn er gekomen na een recent dodelijk ongeval. De Nissan GT-R van Jann Mardenborough kwam van de grond in het onderdeel Flugplatz en landde achter de hekkens, waar hij een toeschouwer doodde. Dat is een droevig geval, maar het is lang niet uniek, want zowat elke maand komt een motorrijder om het leven tijdens de 'open' momenten van de Nordschleife (de zogenaamde 'Touristenfahrten'). Daarom heeft de beheersgroep achter het circuit beslist om diverse veiligheidsmaatregelen in te voeren, waardoor het onmogelijk wordt voor wie dan ook om een chronotijd te rijden.
De pas afgesneden
De autoconstructeurs zijn uiteraard niet te spreken over de nieuwe maatregelen. Zij vechten al jaren een genadeloze chronostrijd uit op de Ring en proberen de grenzen van hun machines steeds verder op te schuiven. Christian Von Koenigsegg, de eigenaar van supersportwagenbouwer Koenigsegg, is bijzonder misnoegd omdat hij al wekenlang voorbereidingen aan het treffen is voor een recordpoging met zijn One:1. Hij had een productiefirma ingehuurd om zijn prestatie te verfilmen. Maar hij mag dus geen record proberen vestigen, en de snelheidsbeperking van 200 km/h op de Flugplatz nekt hem eveneens, want zijn bolide moest daar met meer dan 300 km/h voorbij komen.
Definitief?
De beperkingen doen heel wat stof opwaaien. Lamborghini heeft in elk geval de snelheidslimieten aan zijn laars gelapt (het verbod op recordrondes was toen nog niet van kracht) door een chronotijd van minder dan 7 minuten te publiceren voor zijn Aventador SV. De Nürburgring probeert de zaak te vergoelijken en beweert dat de Italianen hun record één dag voor de invoering van de beperkingen hebben gevestigd. Bovendien zijn de maatregelen (nog?) niet definitief, want tegen het eind van het seizoen volgt er een herevaluatie. Maar er komt nog andere, terechte kritiek, want tijdens het WTCC-kampioenschap worden de beperkingen tijdelijk opgeheven, wat zeer merkwaardig is.
Het einde van een tijdperk?
Er rijzen dus heel wat vragen, zowel vanuit professionele hoek als bij de liefhebbers, die de Nürburgring als een echt ijkpunt gebruiken. De verantwoordelijken zullen heel goed moeten nadenken over hun beslissingen. De uitbating van het circuit beleeft al langer financieel moeilijke tijden. Als de autoconstructeurs, die het circuit veel geld betalen, beslissen om hun heil elders te gaan zoeken, is het twijfelachtig of de Nürburgring nog kan overleven. Sommige stemmen werpen nu al Spa-Francorchamps op als alternatief.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!