Verschillende constructeurs werden geconfronteerd met een ernstig probleem met airbags die gebouwd werden door het Japanse Takata. Door het insijpelen van vocht in de chemische onderdelen van het kussen kan het te bruut ontploffen, waardoor metalen onderdelen in de binnenruimte gekatapulteerd worden. Het defect zou al voor de dood van op zijn minst tien personen gezorgd hebben en honderden gewonden. Daarom werd over een aantal maanden een terugroepactie georganiseerd voor de vervanging van 50 miljoen airbags op zo'n 35 miljoen auto's. Maar de operatie zou kunnen uitdraaien op 287,5 miljoen airbags.
Beursval
Naar aanleiding van het slechte vooruitzicht van een terugroepactie van honderden miljoenen auto's heeft het aandeel van Takata een duikvlucht genomen op de beurs van Tokio. Het gaat om een daling met 20 procent. De operatie zou de toeleverancier 2.700 miljard yen kunnen kosten, ofwel 21 miljard euro, waarnaast een boete van 70 miljoen dollar (62 miljoen euro) in de Verenigde Staten een lachertje is. Het bedrijf moet hiervoor opnieuw gefinancierd worden, namelijk door een ondersteuningsfonds, wat moeilijk zou kunnen worden rekening houdend met het verlies van vertrouwen van voormalige trouwe klanten zoals Honda en van de publieke opinie.
Andere toeleveranciers
Honda en Toyota hebben al besloten om een beroep te doen op andere toeleveranciers dan Takata voor hun nieuwe modellen. De markt ligt dus open. Zo hebben het Zweedse Autoliv, het Duitse ZF-TRW en het Japanse Daicel hun productie van vervangingsairbags verhoogd. Een situatie die het leven van Takata, dat naar verluidt het bankroet niet meteen vreest, nog zuurder kan maken, alsook van zijn CEO Shigehisa Takada, kleinzoon van de oprichter van het familiebedrijf, die al sinds begin dit jaar bereid is om af te treden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!