Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Steeds meer pannes bij elektrische auto's: maar waarom?

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-07-2023

Uit een studie van de Duitse automobielclub ADAC en cijfers van pechverhelpdienst Touring blijkt dat het aantal pechgevallen bij elektrische auto's toeneemt. Opvallend: de grote boosdoener is dezelfde als die bij wagens met verbrandingsmotor.

Natuurlijk vallen ook elektrische auto's in panne. Uit data van de Duitse automobielclub ADAC en de Belgische pechverhelpdienst Touring blijkt dat de meest voorkomende pechgevallen identiek zijn als die bij wagens met een verbrandingsmotor: een falende batterij bij het starten. In 2022 was deze panne goed voor 43,2% van de pechgevallen.

Bij elektrische auto's gaat het niet alleen om een technisch defect aan het accupakket, maar ook om een leeggereden batterij van een elektrische auto die niet tijdig aan een laadpaal geraakte. Daarbij zouden EV-rijders vaak vergeten dat de temperatuurregelaar van een elektrische auto wat energie aan de batterij kan onttrekken om deze op de juiste temperatuur te houden wanneer hij stilstaat - zeker bij koud of warm weer. 

Touring to the rescue

De batterij van een klassieke auto met verbrandingsmotor is relatief eenvoudig weer tot leven te wekken, bij een elektrische auto liggen de zaken net iets lastiger. In België beschikt pechverhelpdienst Touring over drie voertuigen (een vierde wordt binnenkort aan het park toegevoegd) die over apparatuur beschikken om de lege hoogspanningsbatterijen EV's op te laden. Momenteel vertegenwoordigen deze acties slechts 3% van alle interventies bij elektrische auto's.

Het grote probleem bij elektrische auto's is dat je ze niet zomaar kan slepen. Wat er samen met hun hogere gewicht voor zorgt dat pechverhelpdiensten moeten investeren in duurdere depannagevoertuigen.

Meer pechgevallen bij EV's

De statistieken van Touring tonen een sterke stijging van het aantal pechgevallen met geëlektrificeerde auto's sinds 2021. Op zich is dat logisch, want het aantal auto's met een elektromotor is de afgelopen twee jaar sterk gestegen (EV + PHEV + HEV).

In 2017 waren er amper 3.962 interventies op een hybride of elektrische auto in de eerste 6 maanden van het jaar. In 2021 was dit cijfer al gestegen tot 9.977 en in 2022 zal het oplopen tot 16.703, of 13,8% van alle pechgevallen! In 2023, van 1 januari tot 15 juni, moest Touring 12.444 keer tussenkomen bij een geëlektrificeerde auto (8,3% van alle pechgevallen).

Foto's: © ADAC / Touring

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten