De Kia Niro, die zopas onthuld werd in Chicago, heeft koers gezet naar Genève voor zijn Europese specificaties. De Koreaanse cross-over voor in de stad behoudt bij zijn oversteek zijn algemene lijn en zwicht niet voor de lokroep van de dieselmotor. Voor Europa staat er dus eveneens een hybride oplossing (HEV) op het programma. Het geheel, dat goed is voor een gecombineerd vermogen van 141 pk, omvat een 1,6-liter met 105 pk, gekoppeld aan een elektromotor met 44 pk en een versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verhoudingen. Kia mikt op een CO2-normuitstoot van 89 g/km. Het CGC-systeem (een soort van virtuele coach) zal de bestuurder in ieder geval helpen zijn verbruik te doen dalen door aan te geven wanneer hij van het gas moet gaan en/of moet remmen.
Hybride
De motor maakt zowel gebruik van de Atkinson-verbrandingscyclus als van uitlaatgasrecirculatie (EGR), directe inspuiting en een lange slag om zijn energetische efficiëntie te optimaliseren. De lithium-polymeerbatterij van 1,56 kWh weegt slechts 33 kilogram en wordt opgeladen bij het vertragen. De Koreaanse ingenieurs hebben geopteerd voor een elektrisch overbrengingssysteem dat samen met de gerobotiseerde versnellingsbak de kracht van de verbrandingsmotor en de elektromotor rechtsreeks en parallel overbrengt. Deze configuratie moet zorgen voor een betere reactiviteit bij acceleraties bij hoge snelheden.
Modern
De Niro zal er in het derde trimester van dit jaar aankomen. De stads-SUV zal uitgerust zijn met de modernste technologieën op vlak van connectiviteit zoals Android Auto. Hij zal eveneens beschikken over een draadloze lader voor compatibele telefoons. Kia zal ook gedurende zeven jaar gratis geconnecteerde diensten – ontwikkeld op basis van de TomTom-technologie – aanbieden, zoals verkeersinfo, flitslocaties (in landen waar dit toegestaan is), weerberichten en algemene informatie over de bestemming of de rit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!