De definitieve versie van de Rimac Concept_One komt vanuit Sveta Nedelja in Kroatië naar het salon van Genève (3-13 maart). Deze hypersportieve coupé beschikt over vier motoren. Er liggen er twee aan elke as, voor elk wiel één motor dus. Het Kroatische merk kondigt een totaalvermogen van 800 kW of 1.088 pk aan. Het koppel bedraagt 1.600 Nm. De motoren voorin worden beheerd via een directe transmissie, terwijl de motoren achterin elk recht hebben op een tweeversnellingsbak met dubbele koppeling. Deze armada uit Kroatië zorgt voor een spurt van 0 tot 100 km/u in 2,6 seconden. Draai even de cijfers om en je hebt de tijd van 0 tot 200 km/u: 6,2 seconden. En nu we toch bezig zijn: er zijn 14,2 seconden nodig om 300 km/u te halen. De topsnelheid bedraagt 355 km/u.
Elektrische ABS
De vierwielaandrijving met vectoriële koppelverdeling R-AWTV (Rimac All Wheel Torque Vectoring) verdeelt ‘nauwkeurig’ de Nm’s tussen de vier wielen. Het systeem past elke motor tot wel honderd keer per seconde aan op basis van allerlei berekeningen. Door de motoren en versnellingsbakken aan te passen, en dus ook de draaisnelheid van de wielen, werkt de R-AWTV bovendien als tractiecontrole, stabiliteitscontrole en zelfs als ‘elektrisch ABS’ bovenop het klassieke antiblokkeersysteem. De koolstof-keramische remmen wekken elektriciteit op, tot 400 watt. De batterij, die je ook kunt opladen aan een stopcontact, heeft een capaciteit van 82 kWh, maar Rimac communiceert niet over de autonomie.
Eigen multimedia
De Kroatische constructeur geeft wel vol trots meer uitleg over het multimediasysteem uit eigen huis. De voornaamste functies worden weliswaar bediend met knoppen uit aluminium, maar al de rest werkt via het aanraakscherm met ‘optimale grafische uitwerking’. Op de foto’s zien we een originele middenconsole waarin het scherm geïntegreerd is. De rijgegevens, die geregistreerd worden door bijna 500 sensoren, worden opgeslagen in de cloud via 4G. De opgeslagen gegevens kunnen daarna gebruikt worden om de circuitrondjes te analyseren, ofwel op het scherm in de middenconsole ofwel op een tablet, smartphone of pc.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!