Na de onlangs onthulde elektrisch aangedreven Twin'Z stelt Renault nu een andere visie op een toekomstige stadsauto voor, met de Twin'Run (en niet TwinFun, zoals hier en daar verkeerdelijk aangekondigd). Deze versie maakt gebruik van een verbrandingsmotor, meer bepaald een 3.5-V6 van 320 pk en 380 Nm, die centraal achterin ligt en de achterwielen aandrijft via een sequentiële zesversnellingsbak met tweeschijvenkoppeling en een sperdifferentieel.
De Twin'Run is gebouwd rond een stalen buizenchassis en heeft een koetswerk van composietmateriaal (glasvezel en polyester). De ophanging bestaat zowel voor- als achteraan uit dubbele driehoeken met veer-dempercombinaties van Ohlins. Het autootje van 3.680 millimeter lang weegt nauwelijks 950 kilo. Dit rijklare prototype is verder uitgerust met wielen van 18 duim, die bevestigd zijn met een centrale moer en geschoeid zijn met Michelin-banden, waarvan de achterste exemplaren 245 millimeter breed zijn. De geventileerde remschijven voor- en achteraan hebben een diameter van respectievelijk 356 en 328 millimeter.
Met deze configuratie brengt de Twin'Run een eerbetoon aan de Clio V6 en de R5 Turbo. Naar die laatste verwijst hij trouwens met het cijfer 5 op de deuren en met zijn brede heupen. Bovendien deed Renault voor de eindafstelling een beroep op Jean Ragnotti, de Franse rallycoureur die in 1981 de Rally van Monte-Carlo en in 1982 de Tour de Corse won aan het stuur van een Renault 5 Turbo. Net als de Twin'Z is ook dit prototype een voorbode van hoe een toekomstige stadsauto van Renault (de opvolger van de Twingo dus) er zal uitzien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!