Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Hyundai Ioniq 5 N (2024): De Lancia Delta Integrale van de 21ste eeuw?

Geschreven door Klaas Janssens op

De elektrische Hyundai Ioniq 5 is er nu ook als 650 pk en 770 Nm sterke N. AutoGids doet de test op en rond het circuit van Parcmotor Castellolí.

77.999 €

De N-afdeling van Hyundai heeft snel naam gemaakt in de autowereld. En na hot-hatchmodellen zoals de i20 N en de i30 N zijn ze klaar voor de volgende stap, want ze willen de N-magie gebruiken om elektrische auto's naast erg snel ook bijzonder leuk te maken. En met de nieuwe Ioniq 5 N wil Hyundai een sterk statement maken.

Spoiler alert: dat is hen ook gelukt, want de nieuwe Hyundai Ioniq 5 N is niets minder dan een revelatie.

Koetswerk: design en afmetingen Hyundai Ioniq 5 N

De Hyundai Ioniq 5 N staat op een met 20 millimeter verlaagd sportonderstel, de dikkere billen maken het koetswerk 50 millimeter breder en de achterdiffusor zorgt ervoor dat de lengte met 80 millimeter toeneemt. Want de aerodynamica werd niet uit het oog verloren, zoals blijkt uit het genereuze gebruik van spoilers en aanverwante winglets.

Review Hyundai IONIQ 5 N

Hoewel die agressieve bodykit niet ieders smaak zal zijn, staat het uitzinnige spoilerwerk de Hyundai Ioniq 5 N best. Het lijnenspel en de proporties zijn sowieso geïnspireerd door de creaties van Giorgetto Giugiaro, de legendarische designer die destijd verantwoordelijk was voor de eerste Volkswagen Golf en... de Lancia Delta.

Deze N-versie doet ons dan ook wat denken aan de opgepompte HF-, Integrale- en Evoluzione-versies van de Lancia Delta - maar dan in maxiformaat, want de Ioniq 5 is geen hot hatch maar een SUV.

Interieur: infotainment en kofferruimte Hyundai Ioniq 5 N

Het interieur van de nieuwe Hyundai Ioniq 5 N combineert een specifieke aankleding met een gloednieuw sportstuur (met de nodige N-sneltoetsen voor bijvoorbeeld de N Grin Boost-modus), lager gemonteerde kuipstoelen en specifieke N-menu's in de centrale multimediamodule. Ook de pedalen zijn aangepast, zodat je de drift- en circuitfuncties optimaal kan benutten.

Review Hyundai IONIQ 5 N

Een van de voornaamste problemen van de Hyundai Ioniq 5 wordt nog wat prangender bij deze N-variant. Want het reeds nipte laadvolume wordt nog wat kleiner, want de installatie van een speciale geluidsinstallatie in de neus zorgt ervoor dat de frunk geschrapt wordt. Officieel is de koffer 527 liter groot, met neergeklapte achterbank heb je bijna 1.600 liter tot je beschikking. Maar in de praktijk kan je dat volume nooit optimaal benutten, al was het maar door de kabels die je moet meenemen.

Specificaties en prestaties Hyundai Ioniq 5 N

De nieuwe Hyundai Ioniq 5 N komt met twee elektromotoren, in de tijdelijke N Grin Boost-modus goed voor een systeemvermogen van liefst 650 pk en voor een maximumkoppel van zo maar eventjes 770 Nm. Dat zorgt ervoor dat de elektrische SUV in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 260 km/u haalt.

Review Hyundai IONIQ 5 N

De N Torque Distribution zorgt intussen voor een volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achterkant en kan worden ingesteld op 11 niveaus. Het e-LSD (elektronisch sperdifferentieel) op de achteras zorgt voor nog meer controle. De N Road Scan speurt intussen naar leuke wegen en suggereert de bestuurder van de Hyundai Ioniq 5 N om de N-modus te activeren wanneer er zich een leuke bochtencombinatie aanbiedt.

Transmissie: virtuele versnellingsbak Hyundai Ioniq 5 N

Neen, de Hyundai Ioniq 5 N heeft geen versnellingsbak, maar maakt gebruik van een directe overbrenging. Maar je kan wel doen alsof, want de N e-Shift geeft je de indruk met een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling onderweg te zijn - inclusief heftige schakelovergangen en uitlaatplofjes.

Review Hyundai IONIQ 5 N

Dankzij de Active N Sound kan je bovendien kiezen tussen verschillende geluiden, van een eenvoudige turbobenzine met vier cilinders tot een spacy soundtrack die je eerder associeert met futuristische arcadegames. Het lijkt onnozel, die valse versnellingen zijn een enorme hulp bij het snellere circuitwerk, omdat ze je een referentiekader geven bij het najagen van scherpe rondetijden. En ben je ze beu, dan schakel je ze gewoon uit.

Batterij: rijbereik en laadkenmerken Hyundai Ioniq 5 N

De Hyundai Ioniq 5 N combineert een 800-voltarchitectuur met een batterij van 84 kWh. Je kan snelladen tot 350 kW en het WLTP-rijbereik bedraagt 448 kilometer. Erg knap, maar bij de N-afdeling zijn ze vooral trots op het specifieke warmtemanagement van het accupakket, dat prestatieverlies voor en tijdens intensief rijden op het circuit tot een minimum beperkt.

Review Hyundai IONIQ 5 N

De N Battery Pre-conditioning geeft je de mogelijkheid het accupakket voor te bereiden op wat komen gaat: een korte powerpiek in de modus Drag of de laagst mogelijke accutemperatuur voor meerdere circuitrondjes aan een hoog tempo in de modus N Race - waarbij je nog eens kan kiezen tussen Sprint en Endurance. Hyundai zegt dat de Ioniq 5 N de Nordschleife kan ronden in een tijd van minder dan 8 minuten.

Onderstel: banden en remmen Hyundai Ioniq 5 N

Om het stuurtalent van de Hyundai Ioniq 5 N-waardig te krijgen, onderging de elektrische SUV een heleboel structurele verstevigingen die ervoor zorgen dat de koetswerkstijfheid flink toeneemt. De IDA-aandrijfassen werden overgenomen uit het WRC-programma, terwijl de gesmede 21-duimvelgen het onafgeveerde gewicht reduceren. Voor de nodige grip zorgen de kleverige Pirelli PZero-banden. Om de feedback van de besturing te verbeteren, werd het stuurhuis versterkt en kreeg de stuurinrichting een specifieke kalibratie.

Review Hyundai IONIQ 5 N

Om het stopvermogen van de Hyundai Ioniq 5 N te verhogen krijgt de elektrische SUV extra krachtige remmen gemonteerd: vooraan met een diameter van 400 en achteraan 360 millimeter. De hydraulische remmen krijgen de hulp van N Brake Regen-technologie, dat een maximale vertragingskracht van 0,6 G belooft. De samenwerking van beide remsystemen zorgt ervoor dat de remmen bijten en blijven bijten.

Rijgedrag: openbare weg en afgesloten circuit Hyundai Ioniq 5 N

Op de openbare weg rijdt de hardcore N zoals elke Hyundai Ioniq 5: het rijcomfort is verrassend verzorgd en het verbruik blijft schappelijk. Tot je met de verschillende rijmodi gaat spelen en de goedgemutse gezins-SUV een naar bochten happend roofdier wordt - dat wel verrassend goed luistert naar de input van de bestuurder. De snelheidsontwikkeling is zo waanzinnig dat je het snel benauwd krijgt op smallere bochtenwegen, simpelweg omdat het koetswerk een maatje te groot is.

Review Hyundai IONIQ 5 N

Hoe goed de Hyundai Ioniq 5 N echt is, ervaar je op een afgesloten omloop. Zoals het Circuit Parcmotor Castelloli, gelegen op een steenworp van Barcelona. Vooral de manier waarop je deze toch 2,2 ton wegende sportieveling kan zetten, maakt indruk. Door gebruik te maken van vertragende kracht wordt een agressieve gewichtsoverdracht gecreëerd, zodat je bochten scherper kan insturen. De N Drift Optimizer helpt je dan weer om de drifthoek te handhaven, met de geïntegreerde Torque Kick Drift-functie kan je de drift inzetten zoals je dat ook doet bij een achterwielaangedreven ICE-auto.

Prijs en leveringen Hyundai Ioniq 5 N

De Hyundai Ioniq 5 N is geen koopje, invoerder Astara vraagt immers 79.999 euro voor de elektro-atleet. De Belgische leveringen zijn intussen begonnen, voor 2024 zijn er een 150-tal exemplaren voorzien voor onze markt.

Review Hyundai IONIQ 5 N

Verdict Hyundai Ioniq 5 N

Dat elektrische auto's razendsnel kunnen zijn, weten we intussen. Toch maakt de Hyundai Ioniq 5 N indruk met zijn ongelooflijke haast. Maar het is de manier waarop je al die power kan controleren en manipuleren die je echt van de sokken blaast, niet in het minst omdat je met een (te) grote en (te) zware jongen onderweg bent. Het stuur mocht iets meer feedback genereren en de overdaad aan functies frustreert, maar het dynamische potentieel moet zelfs de grootste EV-haters kunnen overtuigen.

Omdat sportiviteit niet enkel om pure prestaties of hoge bochtensnelheiden draait, heeft Hyundai ook flink geïnvesteerd in de emotionele kant van de Ioniq 5 N – nochtans geen sinecure voor een elektrische auto. Je kan tegen de virtuele versnellingsbak zijn, tegen de digitale geluiden en de overdaad aan instelmogelijkheden. Maar ze werken wonderwel.

De Delta Integrale van de 21ste eeuw? Misschien was die Lancia wel de Ioniq 5 N van de 20ste eeuw. Hyundai heeft een referentiemodel gebouwd.

 

In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq 5

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker