Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Jeep Avenger e-hybrid (2024)

Geschreven door Thibault Jacques op

De Jeep Avenger die debuteerde met als elektrische SUV, is nu ook beschikbaar als e-Hybrid. AutoGids doet de test.

26.200 €

De compacte Avenger is een door-en-door Europese Jeep – zijn technische basis is die van andere B-segment-auto’s uit de Stellantis-groep. Daarmee deelt hij ook zijn aandrijfgehelen, waarbij de oorspronkelijke Electric-uitvoering (54 kWh, 156 pk) al vrij snel het gezelschap kreeg van een handgeschakelde 1.2-turbo op benzine.

Diezelfde driepitter van 100 pk bestaat sinds kort ook met een gerobotiseerde versnellingsbak, en in dat geval krijg je er meteen een mildhybride ondersteuning op 48 volt bij – vandaar de naam e-Hybrid.

Specificaties en verbruik Jeep Avenger e-Hybrid

Omdat de elektromotor in de DCT-bak zelf is ondergebracht, kan de Jeep Avenger e-Hybrid in theorie ook puur elektrisch rijden. Tot snelheden van 30 km/u volgens de Amerikaanse constructeur, maar in de praktijk vergt dat wel een héél lichte rechtervoet.

Ondanks een kleine batterij van slechts 0,9 kWh wordt de benzinemotor onderweg echter opvallend vaak het zwijgen opgelegd bij het uitrollen of vertragen. Het verbruik van de Jeep Avenger e-Hybrid plukt daar de vruchten van: het WLTP-normgemiddelde daalt ten opzichte van de 1.2 Turbo van 5,7 naar 4,9 l/100 km, de CO2-uitstoot van 127 naar 111 g/km. 

Prestaties Jeep Avenger e-Hybrid

Uiterlijk herken je de Jeep Avenger e-Hybrid aan zijn logo op de achterklep, binnenin onderscheidt het dashboard zich door specifieke instrumenten (7 of optioneel 10,25 duim groot). De compacte buitenafmetingen van de Avenger vertalen zich achterin in een matige binnenruimte, maar maken de Jeep wel geknipt voor stadsverkeer, waar hij zich in het kleinste gaatje wurmt.

De driepitter is echter kranig genoeg om je ook daarbuiten te wagen, waarbij het permanent beschikbare koppel van de elektromotor in deze e-Hybrid bij de hernemingen een duwtje in de rug komt geven. Verwacht geen mirakels: deze Jeep heeft 10,9 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en haalt zo nodig een topsnelheid van 184 km/u.

Rijgedrag Jeep Avenger e-Hybrid

Op een bochtig parcours valt op dat de ophanging wat aan de soepele kant is, en daardoor koetswerkbewegingen de vrije hand geeft. Al wordt dat nadeel een voordeel zodra je de gebaande paden verlaat. Want ook al is de Jeep Avenger e-Hybrid altijd een voorwieltrekker (op de 4xe-variant met elektrisch aangedreven achterwielen is het nog wachten), toch komt hij ook al een heel eind op veld- en boswegen.

Jeep Avenger e-Hybrid

Met dank aan de bodemvrijheid van 20 centimeter, maar ook aan het Select Terrain, dat naast de drie klassieke rijprogramma’s (Eco, Normal, Sport) evenveel offroadmodi telt (Sand, Mud, Snow). Ook een afdaalhulp is altijd inbegrepen.

Verdict Jeep Avenger e-Hybrid

Aan het polyvalente karakter van de Jeep Avenger voegt de e-Hybrid het gemak toe van een gerobotiseerde versnellingsbak. Van de elektrische ondersteuning die daarmee gepaard gaat, hoef je geen mirakels te verwachten, maar ze helpt wel om wat brandstof te besparen. Bovendien blijft de meerprijs redelijk.

In dit artikel : Jeep, Jeep Avenger

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker