Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Yamaha R7 (2022) - supersport met realiteitszin

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De supersport is terug, maar dan met realiteitszin. AutoGids doet de test met de Yamaha R7.

Concept

De Yamaha R7 is de newschool supersport: laagdrempelig en betaalbaar. Voor de jongeling die wél iets wil met een racekuip, maar niet zit te wachten op een motor die alleen op het circuit echt goed uit de verf komt. Want juist deze groep rijdt in 95 % van de gevallen op straat, met een trackday vooral als een leuk extraatje - mochten ze zich er al aan wagen. De R7 is dan ook helemaal niet te vergelijken met de Yamaha R6. Een beetje verwarrend, maar qua positionering klopt het plaatje dus wel; zeker als je weet dat de immens populaire MT-07 als basis gediend heeft.

Inderdaad, de MT-07 heeft model gestaan voor deze Yamaha R7. Hoewel de Japanse constructeur niet aan het blok zelf heeft gesleuteld (ook in de R7 is de twin goed voor 73 pk en 67 Nm), komt de krachtbron hier voor het eerst uitgerust met een assist/slipperclutch. Om de topsnelheid iets op te poetsen, werd achteraan een tandje kleiner tandwiel gestoken, 42 in plaats van 43 tanden. Ook werd het rijwielgedeelte onder de loep genomen, de voorpartij ging zelfs helemaal op de schop.

De Yamaha R7 doet het met een  KYB upside-downvork (41 mm), volledig instelbaar en met een set zwaardere veren dan de MT-07. Een radiale Brembo-remcilinder en een set radiale vierzuigerklauwen nemen op remgebied de sportieve honneurs waar, de 298 mm metende schijven zijn hetzelfde als op de MT.-07 Achteraan hangt de KYB-monoshock in een aangepaste link, wat de kont (en zithoogte) 35 mm extra de lucht in stuwt. Goed voor meer focus op het voorwiel en extra grondspeling, minder prettig mocht je korte pootjes hebben. Maar al met al is de Yamaha R7 dus echt wel veel meer dan ‘een MT 07 met kuip’.

Yamaha R7

Rijgedrag

Het achterland van Zuid-Spaanse Almeria is het decor voor de eerste straatsessie met de Yamaha R7, een haast goddelijke verzameling wegen met asfalt van MotoGP-kwaliteit. Eigenlijk moet je enkel opletten voor de verschillende verkeersdrempels in de historische dorpscentra die je onderweg doorkruist, oneffenheden die door de niet al te extreme set-up van het KYB-veerwerk zonder al te veel fysieke malheur gepareerd worden. Qua zitpositie lijkt Yamaha R7 een prima compromis gevonden te hebben tussen sportief én toch nog voldoende comfort om het een tijdje uit te zingen. Complimenten ook voor de stroomlijn, los van de M1-elementen en het mooie ranke lijnenspel is de windbescherming van de relatief hoge ruit helemaal niet verkeerd.

In de dorpjes laat de twin zich makkelijk smoren, amper 1.500 toeren in derde versnelling slikt de Yamaha R7 zonder al te veel problemen. En met hulp van de inderdaad licht te bedienen koppeling trek je de boel met een vingerkootje weer vlot mocht het iets té ingewikkeld worden. Daarbij blijft de punch uit de 689cc-tweecilindermotor toch verbazen. Een pk-kanon kan je het niet noemen, maar zeker in het middengebied zijn de klappen raak en valt er ook voor de meer ervaren rijder bovengemiddeld veel lol te beleven. Tussen het geschal van de loftrompet door ook een kleine valse noot: het lcd-dashboardje blinkt zeker met de zon vanboven niet uit in afleesbaarheid.

De laatste kilometers van de dag werken we af op het Circuito de Andalucia. Nu we de teugels laten vieren, is de vergelijking met gedoodverfde concurrent Aprilia RS660 ook wat makkelijker te maken. Die beschikt motorisch over een langere adem, en uiteindelijk ook over meer pk’s (26 stuks), maar gevoelsmatig liggen beide kemphanen dichter bij elkaar liggen dan je zou verwachten. De Yamaha R7 moet het hebben van z’n punch van onderuit, waar de Aprilia zich pas boven de 8.000 tpm in het feestgedruis stort. Dan is bij de R7 de koek al aardig op. Nee, de kracht bij de Yamaha zit ‘m in het brede werkbereik van de tweecilinder, tussen de 4.000 en 8.000 omwentelingen zit je goed. Een keertje iets te heet een bocht in duiken of een versnelling missen betekent niet meteen een man overboord. Dat maakt de R7 heel vergevingsgezind.

Ondanks de radiale set-up van de rempomp mist de rempartij in z’n geheel toch wat venijn. Daar loop je op het circuit natuurlijk eerder tegenaan dan op straat, maar een setje stalen remleidingen mag bovenaan de prioriteitenlijst. Ook ga je na een paar sessies wel verlangen naar een iets potigere uithaal op motorisch vlak. Juist omdat de Yamaha R7 zich zo makkelijk en overtuigend bochtenwerk laat aanmeten, bekruipt je gaandeweg het gevoel dat de ingenieurs toch wel een pk of 10 of zelfs 20 extra uit de CP2 hadden kunnen peuteren…

Yamaha R7

Conclusie

De Yamaha R7 koppelt een puik rijwielgedeelte en vergevensgezinde, maar potige tweepitter aan een zeer realistisch prijskaartje. Zoek niet naar digitale poespas die de prijs enkel zou opdrijven, want daar zit je op een motor zoals de R7 toch niet te wachten. Zo biedt Yamaha vooral jonge rijders een razend interessant alternatief voor de keur aan naked bikes die al jaren de markt domineren. Circuit-connaisseurs met de gashand rechts zouden wat meer bite wensen, zowel qua remmen als eindschot, maar dat kan de pret echt niet drukken.

Yamaha R7

Bron: je kan de test van de Yamaha R7 nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars