Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wegentol, vignetten en lage-emissiezones in Europa

Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule

Geschreven door Olivier Duquesne op 16-06-2018

Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule #1
Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule #1
Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule #2
Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule #2
Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule #3
Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule #3
Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule #4
Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule #4
Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule #5
Elektronische tolbetaling en Bip&Go, Ulys of Fulli-formule #5

Het elektronische tolbetalingssysteem maakt het dankzij een badge mogelijk om door de tolpoort te rijden zonder te stoppen en slechts een maand later te betalen. Dit Liber-t-, topEurop-, Ulys Europe- of Bip&Gosysteem is ook voor buitenlandse bestuurders beschikbaar. Het kan ook gebruikt worden in Spanje en Portugal.

Ook voor Belgische automobilisten

Rijvak télépéage FrankrijkElektronische tolbetaling via Liber-t is voortaan beschikbaar voor buitenlandse gebruikers via Bip&Go, via Fulli Nomade+, via Ulys Europe of via formules aangeboden door automobilistenverenigingen zoals Touring of VAB, en het wordt tegenwoordig ook aangeboden bij Auto 5. Dit systeem is uiterst nuttig voor regelmatige gebruikers of gehaaste bestuurders. Zij hoeven niet meer aan het tolstation te stoppen en kunnen bovendien kortingen tot 20% genieten. De gebruikers rijden stapvoets onder het detectiesysteem op de voorbehouden t-stroken. De bedragen worden rechtstreeks van de bankrekening afgehouden (rond de 15de van de maand). Dit systeem werkt met een domiciliëring via Belgische, maar eveneens Luxemburgse, Nederlandse, Zwitserse en Duitse rekeningen. Voor occasionele gebruikers geldt een toeslag van 1,70 euro per gebruikte maand.  

Opgelet: je moet de nummerplaat doorgeven van het voertuig dat de (slagboomloze) free-flowsnelwegen en de télépéage-wegen zal gebruiken. Je kan die nummerplaat aanpassen via de klantenwebsite van het snelwegbedrijf dat de badge heeft uitgereikt. Dat kan goed van pas komen als je het toestel wil uitlenen aan vrienden of gebruiken in een andere auto.

Opgepast: als je het péage-betaalbakje niet gebruikt gedurende een langere periode, kunnen daarvoor kosten aangerekend worden. Het verlies van het betaalbakje kost je 30 euro.

Spanje, Portugal en Italië

Sommige Franse badges werken ook in het buitenland. Bip&Go en topEurop werken ook met de Spaanse tolwegen en parkings, op Portugese tolwegen (maar niet met parkings) en in Italië (optie). Je kan dus de rijstroken kiezen met Via-T (E) of Via Verde (P) en Telepass (I) zonder specifiek abonnement voor Spanje, Italië of Portugal. De Ulys Europe-badge, de nieuwste toevoeging, is compatibel in Frankrijk, Spanje en in Portugal.

Dit is operationeel voor de Bip&Go klanten (SANEF, SAPN et Albea) en voor klanten van Ulys Europe (Vinci) en van Fulli Nomade+ (AREA-APRR). Wie over een oude badge beschikt (zonder Via-T logo) moeten deze vervangen door een nieuwe. Een bedrag van € 2,50 (Bip&Go) of € 2,40 (Fulli) wordt aangerekend voor elke maand dat u de badge gebruikt in Spanje, Italië of Portugal (gratis indien je niet door Spanje, Italië of Portugal rijdt). Indien je regelmatig naar Spanje rijdt kan je een jaarlijks forfait aanvragen voor de Franse télépéage of een Spaanse Bip&Drive badge aanschaffen, die op zijn beurt dan weer werkt in Portugal

Badge achter de voorruit

badge aan voorruit bip and goDe badge moet aan de voorruit bevestigd worden. Maar je kan hem ook losmaken om hem weg te bergen of in een andere auto te gebruiken. Opgepast: de nieuwe badges moeten aan de rechterkant van de spiegel worden aangebracht. Met dit elektronische tolsysteem kan je bovendien in heel wat ondergrondse parkings in Frankrijk betalen.

Bij een probleem met je péage-betaalbakje kan je niet achteruit rijden. Neem gewoon een ticket (te betalen in een gewone tolstrook) of volg de instructies van de operator via de intercom. 

Wat als de tolpoort niet opent?

Het is ten strengste verboden om achteruit te rijden.  Bij een probleem met de badge of de slagboom kan je hulp vragen via de knop « Assistance ».  Een operator of een tolbeambte kan je dan verderhelpen of advies geven.  Ter herinnering : rij niet te dicht op je voorligger wanneer je de tolpoort binnenrijdt.

  • Indien het probleem zich voordoet in een rijvak dat voorbehouden is voor "télépéage", dan kan je hulp vragen via de intercom.  De operator zal vaak je probleem vanop afstand kunnen oplossen of iemand langssturen om je te helpen.
  • Indien het probleem zich voordoet aan een station waar je een ticket kan aannemen, dan volstaat het om daar een ticket te nemen. Aan het einde van het traject stop je dat ticket in de tolpaal en druk je op de knop « Assistance » om te horen van een operator hoe je verder kan.  Of je kiest een rijvak met handmatige betaling en vraagt hulp aan de tolbeambte.  
  • Doet het probleem zich voor aan het einde van het traject, druk dan op de knop « Assistance » om te horen van een operator hoe je verder kan. Of je kiest ook indt geval een rijvak met handmatige betaling en meldt het probleem aan de tolbeambte.  

Een TLPC betwisten

Op de télépéage-factuur betekent de melding TLPC (Tarif Le Plus Cher) dat er een anomalie is opgetreden. Er wordt dan het maximumtarief aangerekend. Het is mogelijk om dat te betwisten door zo veel mogelijk bewijs en informatie te leveren. Daarvoor moet er contact worden opgenomen met het bedrijf van de tolbadge.

Wat als de badge niet werkt?

Indien de badge niet werkt of de batterijen leeg zijn, dan moet je naar een shop van de maatschappij die de badge beheert.  Het alternatief is om een nieuwe badge aan te vragen via het klantenportaal.  Wanneer het nieuwe exemplaar aankomt stuur je het oude terug.  Opgelet : indien de oude badge niet snel genoeg na ontvangst van de nieuwe wordt teruggestuurd, dan wordt dit je aangerekend (ongeveer  € 30).  Je mag dus NOOIT een oude badge weggooien

Terug naar het menu Tolwegen (péage) in Frankrijk

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests