De wegcode in Nederland
In Nederland rijd je op een perfect onderhouden wegennet, maar het verkeer is er druk en er zijn veel fietsers. Parkeren is gereglementeerd en over de (soms variabele) snelheidsbeperkingen wordt streng gewaakt.
De essentie
- Rechts rijden
- Voorrang van rechts, tenzij anders aangegeven.
- Veiligheidsgordels voor- en achterin verplicht.
- Snelheidslimieten: 30 – 50 – 80 – 100 – 130 (zie detaillering hieronder).
- Toegelaten alcoholgehalte in het bloed: 0,05 procent (0,02 procent voor jonge bestuurders).
- Dichtheid van het wegennet: 3,16 km/km².
- Verkeersinfo: Rijkswaterstaat verkeersinformatie (ministerie) en Trafficnet.nl.
- Toltunnels en milieuzones.
De regels van de wegcode in Nederland
- Uitrusting en documenten
- Toegelaten snelheden
- Parkeerregels
- Voorrang en inhalen
- Regels rond kinderen
- Bijzondere regels
- Bijzondere verkeersborden
- Repressie
- Nuttige nummers en links
Uitrusting en documenten
Verplicht
- Identificatie van het land van oorsprong achterop het voertuig (tenzij opgenomen in nummerplaat).
- Verzekerings- en inschrijvingsbewijs.
- Europees of internationaal rijbewijs.
- Fluohesje voor de bestuurder.
- Attest voor het gebruik van het voertuig van een derde.
Aanbevolen
- Fluohesje voor alle inzittenden van het voertuig (verplicht voor de bestuurder).
- Gevarendriehoek.
- EHBO-kit.
- Brandblusser
- Parkeerschijf (Europees model).
- Europees aanrijdingsformulier.
- Noodhamer.
- Reservelampjes (halogeen).
Snelheidsbeperkingen
Type weg |
Snelheidslimiet |
Verkeersbord |
Opmerkingen |
Snelweg |
100 km/u |
Van 6 tot 19u geldt er sinds maart 2020 een beperking van 100 km/u. 's Nachts is dat 130 km/u. Veel stukken zijn beperkt tot 120 km/u, 100 km/u of 80 km/u of hebben een variabele limiet. Maximaal 90 km/u in geval van brandstoftekort. |
|
Autoweg |
100 km/u |
Je herkent autowegen doorgaans aan de dubbele doorlopende lijn met een groene strook in het midden (zonder groen = 80 km/u). Maximaal 90 km/u in geval van brandstoftekort. |
|
Buiten bebouwde kom |
80 km/u |
||
Zone 60 |
60 km/u | Vaak herkenbaar door de afwezigheid van centrale wegmarkering en de randen met een onderbroken lijn, soms met een fietspad (rode verf op de grond). | |
Bebouwde kom |
50 km/u | ||
Zone 30 |
30 km/u | ||
Woonerf |
15 km/u | Strikt na te leven (stapvoets rijden). |
-
Snelheidsbeperkingen buiten de algemene regels zijn geldig tot aan het volgende kruispunt.
Parkeren in Nederland
- Parkeren is bijna altijd gereglementeerd en over het algemeen verboden aan de kant van de weg buiten de bebouwde kom. Om problemen te vermijden, kies je dus beter voor parkings of parkeerplaatsen aangegeven op het wegdek.
- Blauwe zone met Europese parkeerschijf, in functie van aanwijzingen op extra bordje.
- In de blauwe zone is het verplicht om te parkeren tussen de lijnen aangegeven met een blauwe wegmarkering.
- In een betalende zone worden de regels aangeduid op de ticket- of betaalautomaat.
- Verboden te parkeren op minder dan vijf meter van een kruispunt.
- Verboden te parkeren of stil te staan op minder dan vijf meter van een oversteekplaats voor voetgangers of fietser.
- Verboden te parkeren of stil te staan op minder dan twaalf meter van een bus- of tramhalte.
- Verboden te stoppen op taxistandplaatsen.
- Verboden stil te staan of te parkeren op sporen.
- Het is verboden om de nacht door te brengen in de wagen op de openbare weg of parkings, ook in een kampeerauto (behalve als het plaatselijk toegelaten wordt).
Voorrang en inhalen
- Voorrang van rechts geldt op alle kruispunten zonder verkeersbord.
- Een wegmarkering met driehoeken verplicht je voorrang te verlenen, ook zonder verkeersbord.
- Een knipperend rood licht is hetzelfde als een vast rood licht: je moet stoppen.
- Een vierkant met ‘tegelijk groen’, een fiets en vier groene pijlen nabij een verkeerslicht of in de plaats van een groen licht, betekent dat het groen is voor alle fietsers tegelijk, ongeacht hun positie op het kruispunt.
- Rotondes zijn voorrangswegen. Je moet je rechterrichtingaanwijzer inschakelen bij het verlaten van de rotonde. Opgelet: sommige rotondes zijn zo ingericht dat je voor het oprijden van de rotonde al de juiste rijstrook moet kiezen. Doorgaans moet je de rechterrijstrook kiezen voor de eerste afrit en de linker voor de andere afritten.
- Motorrijders mogen in de file tussen de voertuigen rijden (maximaal 55 km/u).
- Trams hebben voorrang, maar moeten stoppen voor een voetganger op een oversteekplaats voor voetgangers. Let op in Amsterdam: de trams zijn er alomtegenwoordig op de voetgangerswegen. Wees aandachtig voor hun waarschuwingssignalen.
- Bussen hebben voorrang wanneer ze hun stopplaats verlaten in de bebouwde kom (knipperende linkerrichtingaanwijzer).
- Fietsers mogen de weg oversteken. Wees voorzichtig.
- Een algemeen groen licht geldt voor alle voetgangers en fietsers, ongeacht hun richting, terwijl het rood blijft voor alle gemotoriseerde voertuigen.
Kinderen
Een kinderzitje, zitverhoger of gehomologeerd insnoersysteem is verplicht tot 1,35 meter of 18 jaar.
Bijzondere regels
- Blijf altijd aandachtig voor fietsers. Over het algemeen hebben ze een eigen fietsweg of voorbehouden strook.
- Het gebruik van sneeuwkettingen is verboden in Nederland.
- Wegmarkeringen en afstandspalen geven een indicatie van de snelheidsbeperking die geldt op dit stuk weg.
- Bij gebrek aan dagrijlichten is het gebruik van dimlichten aanbevolen.
- Behoud altijd een veiligheidsafstand volgens de tweesecondenregel.
- Bij een verkeersopstopping of wegversmalling ben je verplicht om te ritsen.
- Het is verboden om te telefoneren tijdens het rijden. Het gebruik van een handenvrije telefoon is wel toegelaten.
- Het is verboden om op de middelste of linkse rijstrook van de snelweg te rijden als de rechtse rijstrook vrij is, behalve in files.
- Het is verboden om een file in te halen door de in- en uitvoegstroken te gebruiken.
- Het is verboden om alleen met de standlichten te rijden.
- Voetgangers hebben voorrang wanneer ze oversteken of aangeven dat ze willen oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers.
- Het is verboden om op de busstrook te rijden, tenzij de wegmarkering of verkeersborden dat wel toelaten.
- Je mag niet op wegels rijden, tenzij je een toelating hebt.
- Het is verboden om de motor van een stilstaand voertuig te laten draaien.
- Het is verboden om ’s nachts in de auto te slapen op de openbare weg.
Bijzondere verkeersborden
Bekijk alle Nederlandse verkeersborden.
Repressie
- Door bilaterale akkoorden met België kan de Nederlandse overheid beschikken over alle gegevens om Belgische automobilisten terug te vinden en een proces-verbaal met het bedrag van de boete op te sturen. Dit akkoord geldt voor alle inbreuken (parkeren, snelheid, gsm-gebruik, veiligheidsgordel, banden, richtingaanwijzers, inhalen enzovoort).
- De nationale politie kan automobilisten verbaliseren binnen de grenzen van haar bevoegdheid.
- Rijden onder invloed van alcohol of drugs: boete van 360 tot 750 euro.
- Telefoneren aan het stuur zonder handenvrije kit: 230 euro.
- Niet-dragen van veiligheidsgordel of ontbreken van kinderstoel: 140 euro.
- Snelheidsovertredingen: vanaf 23 euro tot 680 euro. Opgelet: een snelheidsovertreding in een woonerf (maximumsnelheid 15 km/u) kost sowieso 140 euro.
- De veiligheidsafstand niet respecteren (regel van twee seconden): van 280 euro tot 410 euro.
- Parkeerovertreding: 90 euro (370 euro op een plaats voorbehouden aan personen met een handicap).
- Catalogus van inbreuken en boetes in Nederland.
- Radars: veel vaste radars en trajectcontroles.
- Radarverklikker en rijhulpsysteem: toegelaten indien conform.
Noodnummers en automobilistenclubs
- SOS vanop gsm: 112
- Politie: 112
- Brandweer: 112
- Ziekenwagen: 112
- ANWB
Deze informatie is louter indicatief en dateert van 2016.
Vind hier informatie voor heel Europa
- Over alcohol aan het stuur
- Over de snelheidsbeperkingen
- Over winterbanden
- Over kinderzitjes
- Over dashcams
- Over radarverklikkers
- Over reizen in de auto met huisdieren
De wegcodes van de buurlanden
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!