1. BMW M235i Cabrio
Alleen al om het plezier één van de laatste zes-in-lijnmotoren te horen die (hoewel hij aangeblazen wordt door een turbo) lineair reageert, vlot in de toeren klimt en zorgt voor de constante duw in de rug die bij de driecilinder diesel uit het oog verloren werd. Het is een terugkeer naar de bron voor deze achterwielaandrijver (een versie met xDrive bestaat ook). Ja, BMW weet nog hoe het motoren moet bouwen. En in dit geval zonder kap boven het hoofd.
2.979 cm³ – zescilinder-in-lijn turbo – 326 pk – 53.660 euro
2. KTM X-Bow GT
De racebolide uit carbon probeert beschaafder te zijn met een voorruit die niet wordt geplaatst om de – overigens zeer elegante – lijn te verbeteren. De Crossbow heeft persoonlijkheid met hopen en prikkelt de zintuigen zodra je hem loslaat op een circuit. Hij oogt flashy in het straatbeeld tussen alle monovolumes met labrador. Een veeleisende, exotische en zeldzame machine. Wat zeldzaam is, is ook duur. Helaas.
1.984 cm³ – viercilinder-in-lijn turbo – 285 pk – 96.679 euro
3. Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G
Na twee generaties ‘stilstand’, keert Mazda terug naar de roots met een MX-5 die het DNA van het origineel uit 1989 nooit zo dicht benaderde. De MX-5 uit 2015 is licht, levendig, nauwkeurig en dynamisch, zelfs al wordt hij aangedreven door een kleine 1.5, net zoals de eerste ook genoeg had aan een kleine 1.6 met dubbele nokkenas. Hier zien we dezelfde ingrediënten en dezelfde sensaties, versterkt door de korte en nauwkeurige schakelpook, de manier waarop hij in de toeren klimt en de kap die niets liever wil dan geopend te worden. Kortom: we houden ervan.
1.496 cm³ – viercilinder-in-lijn – 131 pk – 22.490 euro
4. Morgan Plus 4
Ken jij veel modellen waarvan het ontwerp niet veranderde sinds … het begin der tijden? De Morgan Plus is zo’n auto. Een legende, een monument dat vraagt om zacht en verfijnd te rijden in een typisch Britse sfeer vol leder en edele materialen geassembleerd met de hand. Te behandelen met het nodige respect en met vooruitziendheid. De kap plaatsen of verwijderen heeft zijn tijd nodig. Deze auto is tijdloos, mooi en rebels.
1.999 cm³ – viercilinder-in-lijn – 154 pk – 58.020 euro
5. Porsche Boxster Spyder
Stel je voor: de laatste generatie van de grote flat six uit de 911 in de Boxster, vooraleer wordt overgeschakeld op downsizing en drukvoeding. Geef hem ook de besturing, wieltreinen en remmen van zijn grote broer, neem enkele kilo’s weg en voilà: je hebt een formidabele cabrio. Verduiveld nauwkeurig en levendig. Alles past bij een vlotte rijstijl, met een typisch en metaalachtig geluid en een plezier dat zelfs de 911 GT3 vergeten is: een perfecte manuele versnellingsbak. Maar Porsche is sadistisch en zorgt ervoor dat de Boxster Spyder heel zeldzaam blijft.
3.800 cm³ – zescilinder-in-lijn – 375 pk – 82.522 euro
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!