De AutoWereld-redactie blikt terug op 2018 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden en ander reportagewerk. Na Piet Andries en Steven Appelmans is het de beurt aan hoofdredacteur Alain Devos.
Auto van het Jaar 2018: Alpine A110
Hier moest ik echt niet lang over nadenken. Er zijn de voorbije jaren zoveel kleine, middelgrote en zelfs grote automerken (Austin, MG, Rover, Saab, Pontiac…) verdwenen, dan is het wel fijn als er ook eens eentje terugkeert. Zeker als het om iets veel leuker dan een (vooral) marketinginitiatief gaat. Ik heb het natuurlijk over Alpine en de A110 in het bijzonder, na de Mini (door BMW) de beste reïncarnatie in moderne autotijden.
Ook nog leuk: zowel de machtige Rolls-Rolls Phantom als de sympathieke Suzuki Jimny, zij het dan wel om totaal andere redenen.
Beauty van het Jaar 2018: Peugeot 508
Het hoeven niet altijd sportwagens te zijn. Door verschillende merken al zowat helemaal afgeschreven, blijft PSA gelukkig wel geloven in de klassieke berline. Nu ja klassiek, de Peugeot 508 combineert de – in dit geval heel knappe - looks van een sedan met de extra functionaliteit van een vijfdeurs. Ook het originele interieur is een streling voor het oog. Je kan eigenlijk alleen maar wensen dat BMW en co hier wat klanten aan verliezen, dat weten we meteen ook dat schoonheid wel degelijk helpt…
Ook wel mooi: Ik heb ook de BMW i8 ‘herontdekt’, dankzij de komst van een Roadster-variant. Verder lijkt 2018 qua autodesign eigenlijk niet echt een topjaar, of we moeten er de concepts bijnemen. En dan wint voor mij de Audi PB18E-Tron, een soort elektrische mix van een Le Mans-racer met een shooting brake.
Lolbroek van het Jaar 2018: BMW Z4
Hier had ik evengoed de Alpine A110 kunnen kiezen, maar dat sportwagentje kreeg al een andere prijs. Laat het dan maar de nieuwe BMW Z4 worden. Alleen al het feit dat ze er zich in SUV-tijden in München nog aan wagen, verdient applaus.
Ook nog leuk: Heel wat natuurlijk, we blijven nu eenmaal liefhebbers in hart te nieren. Zonder volledigheid na te streven: de Bentley Continental GT, de BMW 8 Reeks, de Ford Fiesta ST en weer wat beter geworden Mustang, de op de geweldige Rubicon Trail geprobeerde Jeep Wrangler én de Renault Mégane RS. Die eigenlijk evengoed op één had kunnen staan.
Teleurstelling van het Jaar 2018: SUV- en ander Duits design
De Audi Q8 is eindelijk eens een wat mooiere – lees: minder saai gelijnde – SUV en de meeste coupés, cabrio’s en sportwagens uit Ingolstadt, München en Stuttgart zijn natuurlijk ook wel knap, maar het blijft wel wachten (of hopen) op een wat frisser of op zijn minst vernieuwender design voor de klassiekere auto’s van de Duitse "drie". De nieuwe Mercedes A-Klasse is qua looks een nogal fletse evolutie van zijn voorganger en bij de jongste generatie van de BMW 3 Reeks moet je weer heel goed kijken om te weten dat het de… jongste is. Hallo Peugeot? En ja, er zijn stilaan ook wel wat te veel SUV’s…
Ook wel jammer en zelfs teleurstellend: Ik herhaal mezelf al een tijdje, maar het verdwijnen van klassieke bedieningsknoppen onder het mom van de grotere gebruiksvriendelijkheid van aanraakschermen blijft me storen. Die laatste zijn dat doorgaans net niet, goedkoper (voor de fabrikant toch) allicht wel. Maar dat vertelde ik vorig jaar dus ook al. En een nog wat gewaardigere ‘stelling’ misschien: de nieuwe Porsche 911 lijkt wel (te) sterk op de oude.
Belofte van het Jaar 2019: Elektrisch
Audi lanceert dezer dagen zijn 100% elektrische (en in Brussel) gebouwde E-Tron, in 2019 komen er nog enkele andere straffe batterijwagens bij. Tesla krijgt eindelijk weerwerk, alsmaar meer merken willen de volgende jaren bewijzen dat emissieloos rijden wél heel plezant kan zijn. Ze hebben dan ook geen andere keuze. Of er al genoeg klanten zullen opdagen, is nog (altijd) een andere vraag. Maar we popelen wel al van ongeduld om eens in de Porsche Taycan plaats te nemen.
Om ook nog naar uit te kijken: Een nieuwe Alfa Romeo 8C misschien. Of in een heel ander genre: de lang verwachte opvolger van de Land Rover Defender. En de eerste wereldtitel van Thierry Neuville, natuurlijk. Oei, ook dat is een herhaling van vorig jaar…
Lees ook:
Alain’s terugblik op 2012
Alain’s terugblik op 2013
Alain’s terugblik op 2014
Alain’s terugblik op 2015
Alain’s terugblik op 2016
Alain’s terugblik op 2017
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!