AutoWereld-redactie blikt terug op 2017 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na Steven Appelmans en Piet Andries is het de beurt aan Klaas Janssens. Morgen en overmorgen volgt de terugblik van Hans Dierckx en van hoofdredacteur Alain Devos.
Auto van het Jaar 2017: Porsche 911 3.0 SC (1982)
De wagen die me het meest bijgebleven is? De Porsche 911. Niet de GT3, zelfs niet de GT2. Wel de uit 1982 stammende 3.0 SC waarin ik het afgelopen jaar richting altaar reed. De juiste auto voor het juiste moment. En voor de juiste vrouw.
Ook indrukwekkend goed: Audi RS5 Coupé (power en controle, maar nu met nuance), Bentley Bentayga Diesel (een SUV met een diesel, nochtans), Bugatti Chiron (alleen al dat hij bestaat), Dacia Duster (Aldi-chique op zijn best), McLaren 720S (de beste sportwagen ter wereld), Kia Stinger (dat je de Koreanen echt serieus moet gaan nemen) en Land Rover Discovery (controversiële looks, maar blijft alleskunner).
Beauty van het Jaar 2017: Mercedes-AMG GTC Roadster
De AMG GT is altijd al een mooie sportwagen geweest, maar het lijnenspel gaat echt vlammen als GTC Roadster. Brede heupen werken altijd.
Ook oogverblinderd mooi: Range Rover Velar (voorspelbaar, maar het werkt) en Volkswagen Arteon (van designer Marc Lichte, tegenwoordig aan het werk voor Audi).
Lolbroek van het Jaar 2017: Toyota Yaris GRMN
Toyota stuurde een select kransje autojournalisten over de Nordschleife met hun nog onder camouflage tape schuilende Yaris GRMN. Dan moet je echt zeker zijn van je stuk. En terecht, want het ding pakte ons in met zijn ongebreidelde enthousiasme.
Ook opmerkelijk leuk: AC Schnitzer ACL2s (ideale mix tussen de M240i en de M2), Hyundai i30 N (de meest complete hot hatch van 2017), Ferrari 812 Superfast (alleen al die V12), Lamborghini Huracan Performante (een diva met Audi-manieren), Renault Clio RS16 Concept (Renault Sport op zijn best), Seat Leon Cup Racer Evo 17 (racen voor beginners) en Volkswagen Fun Cup (racen voor amateurs).
Teleurstelling van het Jaar 2017: Opel Ampera-E
Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet teleurgesteld in de Ampera-E zelf. Ik had deze elektrische auto graag bij mijn favoriete auto's van het afgelopen jaar gezet. Maar de overname van Opel door PSA zette daar een stokje door, want de door General Motors ontwikkelde en gebouwde Ampera-E (of Chevrolet Bolt) wordt enkel met mondjesmaat in Europa aangeboden. Opel verkoopt hem enkel in Duitsland, Nederland, Noorwegen en Zwitserland. Niet in België.
Ook best teleurstellend: Audi SQ5 (minder indrukwekkend dan de vorige met TDI-motor), BMW 530e iPerformance (knappe plug-inhybride, maar rijdt niet langer zoals een 5 Reeks hoort te rijden), Honda NSX (lost de hoge verwachtingen niet helemaal in), McLaren Senna (gewoon lelijk, Ayrton verdient beter), Porsche 911 GT2 (mocht er eerst mee rijden, tot bleek dat de invoerder een fout gemaakt had), Subaru Impreza (leuk onderstel, maar geen motor)...
Belofte voor het Jaar 2018: Renault Mégane RS 4Control
Ook blinkend van belofte: Aston Martin Valkyrie (een F1/LMP1-mash-up voor de openbare weg?), Ferrari 488 GTO (het antwoord op de 720S en de Performante?), Porsche Cayman GT4 (beter dan de GT2 en de GT3?) en Volkswagen Up GTI (heimwee naar de originele Golf GTI). En hoe zit dat met de nieuwe generatie elektrische voertuigen, de nieuwe Nissan Leaf op kop?
Lees ook:
Klaas' terugblik op 2011
Klaas' terugblik op 2012
Klaas' terugblik op 2013
Klaas' terugblik op 2014
Klaas' terugblik op 2015
Klaas' terugblik op 2016
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!