Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2015: Piet Andries

Geschreven door Piet Andries op 29-12-2015

Het autojaar zit er bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redactie op te lijsten. Vandaag blikt eindredacteur Piet Andries terug op 2015.

De AutoWereld-redactie blikt terug op 2015 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Eindredacteur Piet Andries neemt de voorlaatste dag van het jaar voor zijn rekening, na de overzichten van Klaas Janssens, Hans Dierckx en Steven Appelmans. Hoofdredacteur Alain Devos sluit morgen het jaar af.

Auto van het Jaar: Mercedes G 6x6 63 AMG

Anderhalf jaar onderhandelen met de hoofdzetel om er dan uiteindelijk eentje te vinden bij een klant in het belendende dorp. Het wachten werd ruimschoots beloond. Omdat de gargantueske 6x6 zijn imago volledig waarmaakt, omdat geen duin hem kan temmen, omdat het er zo over is dat het weer leuk wordt en omdat er maar eentje rondhost in België. En in één beweging hebben we ook eens op het strand van de Panne gereden. Auto van het Jaar? Van onze carrière, tiens.

Minder beklijvend, wel opmerkelijk: Mazda MX-5 (light is right!), Mercedes-AMG GT (Metallica op wielen), het feit dat de 2 Active Tourer de best verkochte BMW in Europa is geworden (!), Tesla P85 D (de bekering tot elektriciteit), Jaguar XE/XF (the Union Jack is back). 

Beauty van het Jaar: Aston Martin DB10

Misschien niet de mooiste allertijden, wel de belangrijkste schoonheid van het jaar. Omdat Bonds Aston een set nieuwe tekenpotloden aanreikt voor de designafdeling in Gaydon. Het is uitkijken naar wat ervan doorsijpelt op de DB11 die Astons gulden snede, de DB9, vervangt.

Nog snoepgoed voor het oog: Volvo XC90 (Thors strijdwagen), Porsche Mission E (eindelijk een nieuw design), Fiat 124 Spider (niet tijdloos, wel Italiaanse flair). 

Lolbroek van het Jaar: Range Rover Sport SVR

Tuurlijk, de MX-5 is de meest speelse playmate van het jaar. Maar eerder het omgekeerde had ons bij de lurven gegrepen. De verrassing kwam van de Range Rover Sport SVR, een schromelijk onderschatte hulde aan rijplezier. Nee, een SUV is geen sportwagen, en zal dat ook nooit worden, ook niet als er Land Rover op de neus staat te blinken. Maar het gorgelen en roffelen van de V8 (schip, ahoi!), de goudeerlijke afstelling van het chassis, het leunen op de achteras onder strakke acceleratie, zo zonder de hele bataklan aan rijprogramma's plezierde de SVR zonder weerga. Mochten wij meegedaan hebben in de Mad Max-film, dit was de basis voor ons woestijnschip.   

Meer adrenalinerush: Mazda MX-5 dus (evident), Mercedes-AMG GT (bot tot op het bot), Honda Civic Type-R (helemaal anders, vol talent) 

Teleurstelling van het Jaar: Renault Talisman

Wat is er toch aan de hand met dat romige Franse comfort van toen? Eerst kondigde Citroën al aan dat het niet langer een hydropneumatische ophanging gaat ontwikkelen, en dan brengt Renault zijn grote middenklasser op de markt met een demping die van naar put naar barst dokkert en niet nalaat zijn inzittenden te meppen. Er moet weer wat rootsgevoel in het Franse gamma komen, en met die wortels bedoelen we: 'uitrollen, dat tapijt!'

Ook beduusd: de stijl van de Q7, de afwerking in de Mondeo, het infotainment van Honda, het taalgevoel van de SsangYong Tivoli, het charmeverlies van de Superb, de exorbitante prijs van een niet eens royaal uitgeruste Mercedes GLC, het echte verbruik van een Mitsubishi Outlander PHEV en het machiavellisme van Volkswagen in dieselgate. 

Belofte voor 2016: een nieuwe Quant?

Het heeft alles weg van een gefantaseerd luchtkasteel. Op elk salon is er altijd wel een nobele onbekende uit een verre uithoek klaar voor een revolutie onder de sportwagens. Maar ergens hoop ik hard dat Nanoflowcell het flikt. Een elektrische auto die rijdt op zout water? Die eruitziet als een machine van morgen? En die al gehomologeerd is voor bepaalde Europese landen? Reuzebenieuwd naar wat het merk uit Liechtenstein dit jaar meebrengt naar het Autosalon van Genève. Duimen dat het Europese Tesla een feit is.

Nog in het vizier: Alfa Romeo Giulia (het lange wachten waard?), Nissan Micra (echt, hij moet van Nissan een designmerk maken), Volvo V90 (misschien koop ik er zelf een), Honda NSX (de legende keert terug als hybride)

Lees ook:

Piets terugblik op 2011
Piets terugblik op 2012
Piets terugblik op 2013
Piets terugblik op 2014

Journalist AutoGids/ AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten