De AutoWereld-redactie blikt terug op 2015 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Redacteur Klaas Janssens bijt de spits af, de komende dagen volgen Hans Dierckx, Steven Appelmans, Piet Andries en Alain Devos.
Auto van het jaar: Mazda MX-5
Fuck de gevestigde waarden! Weg met het establishment! De MX-5 is punk in zijn meest ruwe vorm, weliswaar gewikkeld in nertsbont. Want hoe basic de insteek ook mag zijn, aan verwarmde zetels of een navigatie verzaakt het Japannertje niet. En zo zou het altijd moeten zijn. Geen bullshit, maar evenmin misplaatste principes. En zo word je niet alleen mijn favoriet maar ook die van de voltallige redactie!
Ook straf: de Honda Civic Type R, Renault Mégane en Volvo XC90
Beauty van het Jaar: Alfa Romeo Giulia
Spieren op de juiste tonus gespannen, ronde vormen daar waar je ze verwacht, een retroaccent links en rechts, nee, aan de looks zal het niet gelegen zijn. Of de Giulia ook presteert zoals hij gevormd is, zal de tijd uit moeten wijzen. Een test die niet te lang meer op zich moet laten wachten, ik raak stilaan door mijn voorraad zeverlappen.
Ook mooi: de LaFerrari FXX K. Goed geprobeerd: Renault Espace. Intrigerend: Toyota Prius. Lelijk: Mercedes GLE Coupé.
Lolbroek van het Jaar: Porsche Boxster Spyder
De Cayman GTS flikte het hem vorig jaar en ook voor 2015 blijft de lolbroek-medaille hangen aan een Porsche. De Boxster Spyder is dan ook niet toevallig van dezelfde makelij als de Cayman GTS, waardoor de roadster met eenzelfde vermakelijkheid het asfalt overboendert. Weliswaar met één gigantisch verschil: het 3,8 liter-boxerblok waar die Spyder op draait. De ronk van die uit de 911 Carrera S overgenomen zescilinder krijgt gewoon alles omhoog. Behalve misschien het dak.
Ook leuk: de Mazda MX-5, de Honda Civic Type R en de Mercedes-AMG C 63 S.
Teleurstelling van het Jaar: VW Multivan T6
Dertien jaar hebben we godbetert moeten wachten op de T6 en met wat komen ze dan in Wolfsburg aandraven? Een lichtjes bijgewerkte T5. Als we de verantwoordelijke voor deze farce ooit te pakken krijgen, dan vliegt hij linea recta over onze knie. Tot die tijd bekoelen we onze woede op de enige plek die VW genoeg pijn kan doen om een dergelijke uitschuiver nooit meer te maken: achter het stuur van een V-Klasse!
Ook foei, foei, foei voor: Renault en zijn Espace, de slechte verliezer die schuilt in Ferdinand Piech en het Rossi-Marquez-debacle in de Moto GP (al verdient dat laatste tegelijk ook een ferme vind-ik-leuk)
Belofte voor volgend Jaar: Ford Focus RS
Een nieuw jaar hoor je te starten met vuurwerk en als we de happy few mogen geloven die het ondertussen kunnen weten, zou de nieuwe Focus RS genoeg poeier aan boord hebben om niet alleen de eerste, maar ook alle andere dagen van 2016 te knallen. Kortom, de lucifers liggen al klaar.
Ook blinkend van belofte: de Honda NSX, Porsche 911 Turbo (S) en de Alfa Romeo Giulia.
Lees ook:
Stevens terugblik op 2011
Stevens terugblik op 2012
Stevens terugblik op 2013
Stevens terugblik op 2014
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!