De AutoWereld-redactie blikt terug op 2016 aan de hand van ieders persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden en ander autoplezier. Alain Devos, Piet Andries en Steven Appelmans gingen hem voor, vandaag vult Hans Dierckx het eindejaarslijstje aan.
Auto van het Jaar 2016: Toyota Prius
Akkoord, esthetisch is het een draak en een liefhebbersauto is de Prius nou ook verre van. Maar de Prius generatie vier is wel de exponent van Toyota's diepe expertise op dit vlak. Ik heb het over de gewone, niet de fiscaal gunstige plug-in. En zonder al die onzin haalt de Japanner een gemiddeld benzineverbruik van 4,8 l/100 km, gemeten aan de pomp. Je moet er niet mee gaan jagen, maar daar zet de auto je ook niet toe aan. Al kan het desnoods wel, en verder zit alles erop en eraan en is hij nog best ruim vanbinnen. De hybride der hybrides blijft in al zijn bescheidenheid de beste van allemaal. Mijn auto van het jaar. Toch voor doorheen het jaar. Weekends en vakanties spendeer ik liever aan boord van wilder spul.
Ook de moeite: Audi SQ7 (wát een motor!), Mercedes E-Klasse (imposant op de meeste vlakken) en Porsche Panamera (idem).
Beauty van het Jaar 2016: Mercedes-Maybach Vision 6
Designbakens zijn er het afgelopen jaar door niemand verzet. Een prototype dan maar. Ergens een zwaktebod, want dat soort vingeroefeningen zijn gemakkelijke doelpunten, zeker als ze 5,7 meter lang en 2,1 meter breed mogen zijn. Maar hoe waanzinnig is dit landjacht? Een eerbetoon aan de majestueuze streamliners van de eerste helft van de vorige eeuw, hij ziet eruit alsof Ever Meulen hem zelf getekend zou hebben. Een rijdend kunstwerk dat illustreert hoe mooi een auto kan zijn als de lijnen sober blijven (en de ontwerpers de nodige vrijheid krijgen).
Ook schoonheden: Volvo V90 en Citroën C3.
Lolbroek van het Jaar 2016: Mazda MX-5 Global Cup Racer
Oftewel het autootje waarmee we dit jaar meereden in de 24 Uur van Zolder. Niet voor de eindzege, en door mechanische pech zelfs niet voor de overwinning in onze klasse. Maar wat een pret beleefden we met dit zakjapannertje, dat zijn gemis aan pk's compenseert met een laag gewicht, een chassis om van te smullen en een perfecte balans. Hoe heerlijk om daarmee een roedel krachtigere maar loggere BMW's te lijf te gaan. We krijgen al goesting in een herkansing.
Ook tof: Ford Focus RS en Lotus Evora Sport 410.
Teleurstelling van het Jaar 2016: de bout die niet wou wijken
Een ogenblik van verveling tijdens onze Auto van het Jaar-shoot in een lege fabriekshal. Ik zag een dikke bout op het beton liggen en besloot die met een zwierige trap van mijn rechtervoet een eindje verder te mikken. Pats! Het onding bleek muurvast in de ondergrond verankerd. Resultaat: een snijwonde in mijn dikke teen, een scheur in mijn schoen en drie dagen mank lopen. Auwie.
Ook knudde: Toyota verliest Le Mans in de slotminuten, talloze gebruiksonvriendelijke multimediasystemen anno 2016, de Fiat 124 Spider (de Mazda MX-5, maar dan niet zo goed) en het valsspelen van Mercedes-AMG in de 24 Uur van Spa.
Belofte voor het Jaar 2017: de Rode Snelheidsduivels
Stoffel Vandoorne begint aan zijn eerste F1-seizoen, Thierry Neuville doet een gooi naar de WRC-kroon en Laurens Vanthoor gaat bij Porsche aan zijn Le Mans-droom timmeren (en daarna Maxime Martin ook bij BMW?). We gaan autosporthoogdagen beleven, jongens! Enfin, dat hoop ik toch...
Ook om naar uit te kijgen: de nieuwe Alpine, goedkopere elektrische auto's (uit China?) en veel restauratiegenot aan mijn nieuwe (oude) stalen ros.
Lees ook:
Hans' terugblik op 2011
Hans' terugblik op 2012
Hans' terugblik op 2013
Hans' terugblik op 2014
Hans' terugblik op 2015
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!