De AutoWereld-redactie blikt terug op 2016 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na Alain Devos en Piet Andries is het vandaag aan Steven Appelmans.
Auto van het Jaar 2016: Volvo V90
Ze zijn goed bezig daar in Göteborg. Want na die fantastische XC90 komt Volvo op de proppen met de al even spectaculaire V90. De S90 laat ik bewust buiten beschouwing. Technisch even goed, daar niet van, maar de styling van de berline ligt met niet zo.
Nu goed, los van dat esthetisch aspect, scoren de drie 90's vooral door hun oncompromisloze insteek. Niet hinken dus op twee gedachten, maar een duidelijke keuze, waarbij comfort altijd primeert en de rest gedegradeert wordt tot bijzaak. Dat en uiteraard die gigantische koffer geven de V90 net dat streepje voor op een paar andere laureaten.
Vielen net buiten de prijzen: Mercedes E Break, Jaguar F-Pace en Alfa Romeo Giulia
Beauty van het Jaar 2016: Aston Martin AM-RB 001
Hoeft hier eigenlijk überhaupt uitleg bij? Naar ik vermoed, spreken de beelden van de kortstondige romance tussen Aston Martin en Red Bull Racing boekdelen. Dit is car porn van de zuiverste soort, met een bijzondere happy ending: dit ding krijgt namelijk een productioneel vervolg!
Ook mooi om naar te kijken: Mercedes-Maybach Vision 6, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, de Aston Martin DB11 en het interieur van de Peugeot 3008
Lolbroek van het Jaar 2016: Mercedes AMG-GT R
Als Bernd Schneider voor je rijdt op de technisch uitdagende Autodromo Algarve en je voelt de neiging even met je grootlichten duidelijk te maken dat hij gerust wat sneller mag, dan weet je dat je een fantastische machine in handen hebt. Dat de AMG-GT R daarbij nog ronkt als een geile beer, versnelt als een jachtluipaard aan de coke en visueel knalt als een discobal in een dark room is gewoon extra jus voor je lachspieren.
Kreeg me ook aan het glimlachen: Ford Focus RS, Renault Talisman Grandtour, Polaris Slingshot, Citroën C3
Teleurstelling van het Jaar 2016: de 'teloorgang' van BMW
De i3 was een eerste duidelijk signaal dat ze in München de voeling met het verleden aan het verliezen waren, met de voorwielaangedreven 2 Active Tourer hakte BMW zijn navelstreng helemaal door en nu met de facelift die ze in Beieren de nieuwe 5 durven noemen, lijken ze dat fantastische erfgoed nog belachelijk te maken ook. Daar moet je dan 100 jaar ervaring voor bij elkaar sparen! Overigens zit er niet onmiddellijk verbetering aan te komen, toch niet als we voort moeten gaan op wat de Vision Next 100-concept ons belooft.
Luister, beste BMW, als we eenheidsworst willen, gaan we wel shoppen bij de Volkswagen Group. Van jullie verwachten we Freude am Fahren, ons geleverd door de achterwielen. Dat is waar jullie groot mee zijn geworden en dat is ook wat jullie op de been zal houden.
Even deprimerend: de kopieercellen van Mercedes en Audi, de Ligier JS 50 (en bij uitbreiding alle andere brommobielen) en de nieuwe Land Rover Discovery (toch wat design betreft).
Belofte voor volgend jaar: de heropstanding van Alfa Romeo
Eerst de Stelvio en met een beetje geluk eind volgend jaar de Alfetta. Nog even en Alfa Romeo kan en mag zich opnieuw een volwaardig merk noemen. Eentje dat deze keer niet bestaat uit opgekalefaterde Fiat-afdankertjes, godzijdank. Er is opnieuw hoop en dat doet naar het schijnt leven. Al willen we de beer niet villen vooraleer hij geschoten is. Eerst dus maar even afwachten of de nakende SUV, primo, even goed is als de Giulia en, secundo, de Italianen er tegen dan in geslaagd zullen zijn de schoonheidsfouten weg te werken.
Zitten we ook voor op het puntje van onze stoel: het vervolg van het Rolls-Royce Cullinan-verhaal, de nieuwe Renault Mégane R.S. en de al even verse Alpine.
Lees ook:
Stevens terugblik op 2011
Stevens terugblik op 2012
Stevens terugblik op 2013
Stevens terugblik op 2014
Stevens terugblik op 2015
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!