AutoWereld-redactie blikt terug op 2017 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na Steven Appelmans, Piet Andries en Klaas Janssens is het de beurt aan Hans Dierckx. Morgen volgt de terugblik van hoofdredacteur Alain Devos.
Auto van het Jaar 2017: Lexus LC 500 h
Eén van de weinige auto's waarbij ik vaststelde dat ik hem liever nog wat langer had bijgehouden, de dag dat ik hem terugbracht naar de invoerder. Omdat onder die dikke laag complexe technologie, ondanks bijhorende ergernissen, een auto zit waarmee het gewoon erg leuk rijden is. Ook anno 2017 maakt dat het verschil, het is eigenlijk niet moeilijker dan dat.
Ook goed: BMW 530d (een uitblinker op elk vlak), Hyundai i30 N (de Koreaanse Golf GTI), Toyota Prius Plug-in Hybride (de ecokampioen) en Porsche 911 GT3 (uiteraard...).
Beauty van het Jaar 2017: Honda Urban EV
Ik heb het eigenlijk niet zo voor conceptauto's, in 99% van de gevallen zijn het loze beloften. Toch kies ik deze Honda, omdat het een ontwerp een ode is aan de juiste proporties. Zonder ballast én zonder nodeloze agressie, en met een snuifje nostalgie. Hier valt wat mee aan te vangen. Als die van Honda het willen natuurlijk.
Ook mooi tekenwerk: Bentley Continental GT3 (the beauty werd a beast).
Lolbroek van het Jaar 2017: Alpine A110
Een plezanter weggedrag dan de Porsche Cayman. Als je daarin lukt, dan ben je uit het allerbeste hout gesneden. Iedereen kan een sportwagenmerk weer tot leven proberen wekken. Maar het is geen sinecure om die bal ook in de winkelhaak te keilen.
Ook geestig: Kia Stinger (de Koreaanse 5 Reeks), McLaren 720 S (wát een machine) en Mazda MX-5 (zeker in de 24 Uur van Zolder)
Teleurstelling van het Jaar 2017: Crossovers
Bijna allemaal, van de VW T-Roc over de Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Grandland X tot de BMW X3: de hoogbouw heeft slechts hoogst zelden een meerwaarde, wat overblijft is minder auto voor je geld. En toch worden ze alsmaar populairder. Nu ja, de Ultratop-hitlijst staat ook tot aan de nok vol met bagger.
Ook best teleurstellend: Thierry Neuville die naast de WRC-titel grijpt en de (zeker in de eerste seizoenshelft) ellendige Honda-motor van Stoffel Vandoorne.
Belofte voor het Jaar 2018: Vanthoor versus Martin
Ik verkneukel me al op de 24 Uur van Le Mans, meerbepaald de strijd tussen onze landgenoten Laurens Vanthoor (Porsche) en Maxime Martin (Aston Martin) in de GTE-klasse. En op de eerste zege van Toyota, die hebben ze zonder noemenswaardige oppositie nu al zo goed als op zak. Alhoewel, met hen weet je nooit...
Ook om naar uit te kijken: hoe Lotus het gaat doen onder nieuwe eigenaar Geely, de Renault Mégane RS (een torenhoge reputatie te verdedigen) en de herkansing voor Thierry Neuville (in 2018 dan maar?).
Lees ook:
Hans' terugblik op 2011
Hans' terugblik op 2012
Hans' terugblik op 2013
Hans' terugblik op 2014
Hans' terugblik op 2015
Hans' terugblik op 2016
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!