AutoWereld-redactie blikt terug op 2017 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Vandaag is het aan Steven Appelmans.
Auto van het Jaar 2017: Lexus LC 500h
2017 was niet meteen een boerenjaar. Het regende doorslagjes die zeker hun verdiensten hebben en zonder meer bijdragen aan het geheel. Maar echt vernieuwend, nee, dat waren die klonen niet. Lexus verraste echter. Met nieuwe technologie, een nieuwe stijl én nieuwe zaken waar ik me aan heb kunnen ergeren (wie dacht dat Lexus qua multimediabediening echt wel zijn dieptepunt had bereikt, guess again).
Dat het ding bovendien ook nog eens bijzonder deugdelijk rijdt, extreem comfortabel is en ongetwijfeld een exclusiviteit zal zijn op onze wegen (beste geïnteresseerde, bewijs me alsjeblieft verkeerd!) maakt de coupé er alleen maar begeerlijker op.
Ook meer dan deugdelijk: Alfa Romeo Stelvio, Opel Insignia en Mini Countryman S E ALL4
Beauty van het Jaar 2017: Infiniti Prototype 9
Tuurlijk komt hij nooit. En zelfs als hij dat wel zou doen, ik zou hem zelfs niet willen. Hoe kan je immers een eerbetoon brengen aan een GP-racer uit de vijftiger jaren door hem aan te jagen met batterijen? Tang, varken, Infiniti? Wat niet wil zeggen dat de Prototype 9 me niet aan het kwijlen krijgt. Of hoe Infiniti eigenlijk het motorisch equivalent van een goddelijk, maar wel oerdom blondje heeft ontworpen.
Eenzelfde wauw-factor: Kia Stinger, Honda Urban EV Concept, Citroën C3 (tenminste, in de juiste kleurstelling én met Airbumps)
Lolbroek van het Jaar 2017: Mercedes AMG-GT R
Als zelfs ik 585 pk optimaal kan benutten, dan heb je uitstekend werk verricht. De AMG-GT R is dan ook exact wat hij pretendeert te zijn: het nec plus ultra. Ongemeen snel, maar tegelijk stabiel als een huis. Met een zinderende grol én bijzonder kwistige staart die zich beiden echter probleemloos laten muilkorven. Om nog maar te zwijgen over zijn lichtvoetig stuurgedrag, de impressionante gapende muil en de tros technologische hoogstandjes waar deze AMG-GT zich mag van bedienen. Als ze in Stuttgart dus nog een goed voornemen zoeken: geef jullie ingenieurs wat meer carte blanche!
Kregen ook de mondhoeken omhoog: Hyundai i30N, Subaru Impreza (weliswaar in de sneeuw) en Citroën DS (jawel, de 'godin')
Teleurstelling van het Jaar 2017: Volkswagen Arteon
Eerlijk? Ik heb getwijfeld. Het had namelijk even goed de T-Roc kunnen zijn. Beide VW's zijn klaarblijkelijk maar met één reden op deze planeet gezet: maak het moederhuis rijker! Hoe knap de Arteon ook mag zijn, het is en blijft een anders gestyleerde Passat. Met één zeer duidelijk verschil: zijn prijs. Plaatsvervangende schaamte was het enige wat ik na de test met de Arteon nog kon voelen. Een stelling die trouwens blijft kloppen als je 'Arteon' en 'Passat' vervangt door 'T-Roc' en 'Polo'. In Wolfsburg kopiëren ze blijkbaar alles.
Had eveneens beter gekund: de afwerking van de Alfa Romeo Stelvio, het design van de Honda Civic en de prijs van de Range Rover Velar
Belofte voor het Jaar 2017: terreinbeesten
Zowel bij Land Rover als bij Mercedes zitten respectievelijk de nieuwe Defender en G-Klasse in de laatste rechte lijn. In beide gevallen huzarenstukjes want hoe link je terreinkunde aan comfort en een aanvaardbare CO2? Zonder al te drastisch te snijden in het design. De hondstrouwe fans zitten er namelijk niet om verlegen de tekenaars persoonlijk te komen vertimmeren als ze dat wel zouden wagen. 2018 zou dus wel eens bijzonder warm kunnen worden. Zeker in Stuttgart en Coventry.
Doen evenzeer reikhalzen: Renault Mégane R.S., Tesla Model 3, Nissan Leaf
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!