De AutoWereld-redactie blikt terug op 2018 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na Piet Andries, Steven Appelmans en Alain Devos is het de beurt aan Hans Dierckx. Morgen volgt de terugblik van Klaas Janssens.
Auto van het Jaar 2018: Bentley Continental GT
Deze schopte het niet tot onze Auto van het Jaar-verkiezing, maar bezorgde me wel mijn mooiste rit van de voorbije 12 maanden, op de Hochalpenstrasse over de Grossglockner. Bentley kreeg een hand hulp van zustermerk Porsche en dat voel je eraan, de Conti is een bochtenheld geworden. Maar het moet zijn dat ik een jaartje ouder word, want ik genoot ook van de weldadigheid van die W12, van dat heerlijke leder en houtfineer in de cockpit en van die machtige Naim-stereo, de beste die ik ooit hoorde in een auto.
Ook goed: BMW 3-Reeks (puik chassiswerk), Mazda 6 en Volvo XC40 (simpelweg steengoede allrounders), RAM 1500 (zou ik op het Amerikaanse platteland wonen, dan werd dit mijn auto) en Porsche 919 Evo (niet mee gereden, maar dat ronderecord op de Nürburgring!)
Beauty van het Jaar 2018: Volvo V60
Volvo's tekenaar Thomas Ingenlath hanteert de klare lijn en heeft oog voor proporties, wat zich nergens beter uit dan in de V60, een auto waarnaar je omkijkt wanneer hij voorbij schrijdt. Mijn compliment is tegelijk een sneer naar de Duitse concurrentie, met name BMW en Mercedes, die qua esthetiek wegzakken in eindeloze interpretaties van hetzelfde thema, slechte proporties (vooral Mercedes) en veel te ingewikkeld uitgewerkte details (vooral BMW). Detail: Ingenlath is een Duitser.
Ook mooi: Suzuki Jimny (heerlijk eenvoudig en schattig vierkant) en Peugeot 508 (de troela werd een vamp)
Lolbroek van het Jaar 2018: McLaren Senna
Pk-monsters vind ik doorgaans overroepen - sensationeel voor één keer, maar niet voor een gans weekend -, maar de Senna was een uitzondering, toch op het circuit. Wat een talent en bijtkracht, helemaal zijn naam waard. Meer racewagen dan wat anders, volgens mij kan je er zo mee naar de 24 Uur van Le Mans. Wat McLaren dan ook moet doen, vind ik.
Ook geestig: Porsche 911 GT3 RS (natuurlijk...) en Toyota Yaris GRMN (een ouderwetse keffer)
Teleurstelling van het Jaar 2018: Thierry Neuville
Na zijn sensationele zege in Sardinië dacht ik echt dat het binnen was, die eerste WRC-titel. Laat hij hem toch weer door de vingers glippen. Echt veel kan hij zichzelf dit jaar nochtans niet verwijten, vind ik. Volgend jaar moet Hyundai het spel meer als team spelen, de stalgenoten moeten punten afsnoepen van de concurrentie en af en toe op de rem gaan staan. Heeft nieuwe collega Sébastien Loeb echter oren naar dat laatste?
Ook jammer: hoe McLaren Stoffel Vandoorne heeft laten stikken, de door gelimiteerde batterijproductie moeilijke verkrijgbaarheid van elektrische auto's en de politieke onwil om het fenomeen van salariswagens af te bouwen
De belofte voor 2019: Porsche Taycan
Vanuit journalistiek standpunt worden elektrische auto's steeds interessanter: doordat er meer en meer verschijnen, kan je ook ten gronde gaan vergelijken. Daarom benieuwt het me wat Porsche, altijd goed voor een innovatie of twee, met het genre gaat doen. Wordt de Taycan iets bijzonders? Of gewoon een Stuttgarts doorslagje van wat we al kennen? Idem voor Mercedes met de EQC trouwens.
Ook om naar uit te kijken: de 8ste generatie van de VW Golf (altijd een baken), de machtsovergang bij Renault-Nissan na Carlos Ghosn (wordt het een soap?) en de Aston Martin Valkyrie (afgetikt!)
Lees ook:
Hans' terugblik op 2011
Hans' terugblik op 2012
Hans' terugblik op 2013
Hans' terugblik op 2014
Hans' terugblik op 2015
Hans' terugblik op 2016
Hans' terugblik op 2017
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!