De AutoWereld-redactie blikt terug op 2018 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Gisteren mocht eindredacteur Piet Andries de boel aftrappen, vandaag spilt Steven Appelmans zijn gal en morgen vat onze hoofdredacteur, Alain Devos, zijn autojaar samen.
Auto van het jaar 2018: Rolls-Royce Phantom
Ok, ok, een licht decadente én asociale keuze. Niet alleen trouwens omdat de Phantom financieel slechts voorbehouden blijft aan een handvol stervelingen - het exemplaar dat meedeed aan onze Auto Van Het Jaar-verkiezing (zie AutoWereld 396) passeert de 700.000 euro - maar evenzeer omdat het een gigantisch opgestoken middenvinger is richting het ecologisch establishment.
Het is dus niet dat de Rolls-Royce geen fouten heeft - excuseer, imperfecties - alleen raken die volledig ondergesneeuwd van zodra je aan de ontleding van het monument begint. Want dat is de Phantom finaal: een rijdend statement. Classicisme op wielen met de hoogpollige tapijten, kunstige radiatorpijpjes en het exquise leder als vaandeldragers. Vergis je niet, net als de G-Klasse die Piet gisteren voordroeg, is elke vijs in de Phantom nieuw. Dat zorgt voor betere prestaties, (nog) meer comfort en een grotere efficiëntie (nu ja), al zijn dat louter voordelen in de marge. Luxe en welbehagen zijn de pijlers, de kunstige verpakking de triomfboog. De rest? Bijzaak.
In de generische markt van vandaag gaat dat wars tegen de geldende wetmatigheden in. Het toont karakter in een business waar de ruggengraat vaak even flexibel is als de endeldarm. Daarom alleen verdienen Rolls-Royce en de Phantom dit eresaluut. Naast uiteraard het feit dat het meubilair van de limo je canapé degradeert tot strafbank. Laden maar dus, die musketten!
Ook goed: Suzuki Jimny (wegens even compromisloos), Alpine A110 (eindelijk nog eens een geslaagde retrorevival), Toyota Corolla (het lijkt er sterk op dat de Japanners water en vuur hebben weten verzoenen) en BMW 8-Reeks (de coupé doet vermoeden dat BMW de Freude heeft teruggevonden).
Beauty van het jaar 2018: Alpine A110
Hadden ze het ding Emmanuelle gedoopt, we hadden er evenzeer mee kunnen leven. De Alpine is dan ook niets minder dan porno op wielen. Van de soort waar het zien van de sleutel (of kaart, zo je wil) volstaat om je bloed om te leiden richting kelder. Zonder daarom sletterig te worden. Ja, de A110 is kortgerokt en diep gedecolleteerd, al blijft er desondanks genoeg verhulling om te fantaseren.
Tenminste, zolang de Alpine zwijgt. Van zodra de 1,8 liter aan het hijgen slaat, is het gedaan met teasen en wil de Française maar één ding: gaan met die banaan!
Ook zwoel: Lexus LS (het archetype van 'de schone talloor'), Jaguar I-Pace (zoals de Lexus LS: geweldige looks die echter niet volledig gevolgd worden door de inhoud) en Infiniti Prototype 10 (een concept waarvan we alleen maar kunnen hopen dat de brains de body evenaren).
Lolbroek van het jaar 2018: BMW M2 Competition
Fuck het compromis! De Competition tackelt met twee voeten vooruit. En wie niet springt, zal dat geweten hebben. Zo hoort het ook! Van een M verwacht je een djoef op de muil, geen aai over de bol. Een boodschap die de prefacelift-M2 iets te weinig uitdroeg. Of beter: die de N55-zes-in-lijn niet genoeg belichaamde. Een puike 3 liter, daar niet van, alleen heeft die niets te zoeken in de spionkop. Daar passen enkel echte hooligans, genre de S55 van de M3/M4. Goed dus dat BMW die fout heeft ingezien en rechtgezet.
Nu, de M2 Competition toont pas ten volle hoe lollig hij is als je hem een geschikt podium opschuift. We nomineren dan ook in één moeite de testroute die BMW bij zijn première had uitgestippeld in het Andalousische hinterland. Een lus die binnen de redactie ondertussen gekend staat als de Ronda Ring.
Ook lollig: Alpine A110 (hoeft daar nog uitleg bij?), BMW M4 Cabrio met Akrapovic-uitlaat (Ook getest op de Ronda Ring. Deze keer inclusief openluchtconcert), Ford Ka+ Active (het ding krijgt je gegarandeerd aan het lachen, is het niet met z'n looks dan wel met z'n rijkunde).
Teleurstelling van het jaar 2018: Audi Q8
7.670 euro meer factureren voor een minder handige Q7 - wat de Q8 finaal bleek te zijn - da's openlijk solliciteren voor een plek in deze rubriek. Overigens hadden we hier even goed de Q3 of A1 de bühne op kunnen rijden. Ook zij zijn niet meer dan flinterdunne doorslagjes van andere Audi- dan wel VW-producten. Toch houden we het bij een vermelding. Noch de stadsmus, noch het SUV-je hebben namelijk een technisch identiek (en praktischer) alternatief binnen de eigen gelederen.
Dat gezegd zijnde, hopen we dat ze in Ingolstadt de kopieermachine nu definitief stil leggen. Na de zoveelste 'Razzie' zou die boodschap toch stilaan duidelijk moeten zijn.
Ook triestig: de laadtijden van de laatste generatie elektrowagens (voornamelijk dan die in de premiumklasse. Ja, we kijken in het bijzonder naar jou, Jaguar I-Pace), de nutteloze toevoegingen aan infotainmentsystemen (we hoeven niet elke keer geantwoord te worden na een simpele 'oke')
Belofte van het jaar 2019: Volkswagen Grand California
Niets zo cool als een bus-met-bed. Schrap dat: niets zo cool als een bus-met-bed-en-sanitaire-faciliteit. Ziedaar, in een notendop wat de 'Grand' toevoegt aan de 'California'. Na een paar kampeerervaringen dit jaar met de kleine California op basis van de Transporter (waaronder eentje in de Golden State zelf), kijken we dan ook reikhalzend uit naar het kunnen van de omgetunede Crafter. Of hoe congé payé ineens toch heel anders klinkt, niet waar?
Ook veelbelovend: VW I.D. Neo (zou de Golf van de elektroklasse moeten worden), Land Rover Defender (de hete kolen zijn ondertussen flink afgekoeld. Tijd dus dat we eindelijk dat lang beloofde vervolg krijgen), een treffelijk mobiliteitsbeleid (moge 2019 het jaar zijn dat de politieke kaste zich eindelijk bedient van kennis terzake in plaats van nattevingerwerk).
Lees ook:
Stevens terugblik op 2011
Stevens terugblik op 2012
Stevens terugblik op 2013
Stevens terugblik op 2014
Stevens terugblik op 2015
Stevens terugblik op 2016
Stevens terugblik op 2017
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!