De AutoWereld-redactie blikt terug op 2020 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na Yeelen Möller, Klaas Janssens, Hans Dierckx en Steven Appelmans is het de beurt aan hoofdredacteur Alain Devos.
Auto van Jaar: Aston Martin DBX
Een verschrikkelijk coronajaar, met tal van afgelaste presentaties en in de lente zelfs een tijdlang geen Belgische testwagens. En toch leverde 2020 een misschien wel nooit eerder geziene oogst interessante nieuwe auto’s op. Er met enkel rationele argumenten dé wagen van het jaar uitkiezen, lukt me dan ook niet. Ik zal het hart dus maar eens laten spreken en voor de Aston Martin DBX gaan. Van alle sport- en andere merken die eigenlijk geen SUV’s zouden moeten maken (maar het dus toch doen), is dit allicht wel de leukste. En vooral, het is de auto die het al zo vaak net niet verdronken merk misschien eindelijk wel definitief op het droge kan krijgen. Nu ja, wat is er vandaag nog definitief?
Ook wel goed gedaan: qua concept de elektrische Honda E (met ook leuke looks), qua comeback de nieuwe Land Rover Defender (alles klopt), qua lef de Citroën C4 (love it or hate it), qua technologie de Mercedes S-Klasse (niemand doet momenteel beter), qua prestaties de Mercedes-AMG GT Black Series (ronderecord op de Nordschleife) en qua zowat ideale mix tussen rijplezier, comfort en gebruiksgemak de BMW M8 Gran Coupé (nog mooi ook).
Beauty van het Jaar 2020: Nissan Z
Ik ben iemand die vaak met de ogen eet en ook auto’s wel eens te snel op (vooral) hun uiterlijk beoordeelt. Jammer dus dat de Mercedes S-Klasse qua design weer maar een doorslagje van de vorige generatie en de andere berlines uit het gamma is. Als het hier over de schoonheden van het jaar moet gaan, blijf ik voor 2020 trouwens sowieso wat op mijn honger zitten. Wegens weinig echt spraakmakende ontwerpen, dus. Een concept dan maar? De voorbode van de nieuwe Nissan Z misschien, dan kan ik ook nog eens jammeren over hoe de strenge Europese CO2-regels én de vaak vreemde strategische beslissingen van sommige merken ons de toegang tot verschillende knappe auto’s gaan ontzeggen. Want die Z zal bij ons dus niet meer worden verkocht.
Ook nog sexy: Moeilijke vraag. De op de Mokka ontdekte nieuwe Opel-snoet is wel geslaagd, die van de Hyundai Tucson evengoed. En deels omdat hij zich zo prettig laat rijden, krijgt de felgroene Ford Puma ST ook nog een vermelding.
Lolbroek van het Jaar: Toyota GR Yaris
Een rallywagen waarmee je Brussel nog binnen mag, Toyota zorgt ervoor en levert zelfs meteen een van de strafste en leukste hot hatches ooit af. Het is ook dé funauto van enkele andere redacteurs, maar “dubbelgebruik” moet in dit geval maar eens toegelaten zijn.
Ook nog heel plezant: Voor iemand van mijn (al iets hogere) leeftijd de al vermelde BMW M8 Gran Coupé. Al maakten amper enkele kilometers met de dan weer wel heel “pure” Ferrari SF90 Stradale ook meteen indruk.
Teleurstelling van het Jaar 2020: de autosport
Nog altijd geen F1-titel voor wonderkind Max Verstappen en Thierry Neuville die er nu zelfs niet meer in slaagt om vice-kampioen in de rallysport te worden. Races voor lege tribunes, de WK-rally van Ieper die... niet doorgang, natuurtalenten die plaats moeten ruimen voor snotneuzen met een rijke pa, alsmaar meer constructeurs die autosportprogramma’s schrappen of zoals Volkswagen zelfs hun hele race-afdeling opdoeken, BMW dat straks bijna nergens nog aan deelneemt... Nee, 2020 was geen leuk autosportjaar. Met als bijna letterlijk lichtpunt wel de crash van Romain Grosjean. Enkele jaren geleden was hij na zo’n smak morsdood geweest, vandaag lijkt autoracen zelfs veiliger dan wielrennen.
Ook nog jammer: Het blijft wennen aan de (veel te) grote BMW-nieren. Niemand vindt ze mooi, tenzij wellicht de man die ze heeft ontworpen. En het aangekondigde vertrek uit Europa van Mitsubishi, ooit toch eventjes het Japanse merk met het knapste aanbod. Maar dat laatste is wel al lang geleden. En nog even terug naar de F1, dat Stoffel Vandoorne (van Mercedes) wellicht nooit nog de kans krijgt om een race te rijden. De Formule E is een te magere troost.
De belofte voor 2021: Hyundai Tucson
Terug naar waar het echt om gaat, auto’s die verkopen en de kassa’s vullen. Hyundai heeft met de nieuwe Tucson schijnbaar niet alleen een heel mooie, maar ook heel goede SUV afgeleverd. Benieuwd wat Nissan daar straks met de volgende Qashqai kan tegenoverstellen.
Ook nog om naar uit te kijken: Hoe die elektrische BMW iX zal rijden. Beter dan hij eruitziet, allicht. En hoe revolutionair de evengoed in 2021 verwachte Mercedes EQS, zeg maar de elektrische S-Klasse, wordt. En ja, we gaan binnenkort de Cyan Racing P1800 testen, een schitterende remake van de Volvo-klassieker.
Lees ook:
Alain’s terugblik op 2012
Alain’s terugblik op 2013
Alain’s terugblik op 2014
Alain’s terugblik op 2015
Alain’s terugblik op 2016
Alain’s terugblik op 2017
Alain's terugblik op 2018
Alain's terugblik op 2019
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!