De AutoWereld-redactie blikt terug op 2020 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Na Yeelen Möller en Klaas Janssens is het de beurt aan Hans Dierckx.
Auto van het Jaar 2020: Honda E
Jaja, ik weet het wel, 34.500 euro is veel geld voor een klein autootje dat nog geen 200 kilometer ver geraakt; tot zover het oppervlakkige oordeel dat niet verder kijkt dan de clichés. Honda heeft het EV-concept met een frisse blik benaderd en niet alles ingezet op de accu, maar ook alles daaromheen bekeken. Dit is bijvoorbeeld een van de weinige elektrische auto's met tweerichtingslader, waardoor hij met andere woorden kan dubbelen als thuisbatterij. Hij is van kop tot teen en in alle opzichten doordacht van aanpak. Een fraai werkstukje.
Ook goed: Twee indrukwekkende Stuttgarters, de nieuwe Mercedes S-Klasse en de Turbo S-variant van de Porsche 911. De eerste vond ik echter wat te flitsend digitaal, de andere te weinig zinnenprikkelend voor een brutus van 650 pk.
Beauty van het Jaar 2020: Het binnenwerk van de GMA T50
Dat dit een sportwagen in Cayman-formaat is, met centraal een atmosferische V12 die tot net boven de 12.000 toeren jankt, kleurt mijn oordeel wellicht. Maar het gaat mij net zo goed om de inrichting van die T50 van Gordon Murray Automotive. Helder uitgestalde en op het zicht zeer robuuste draai- en drukknoppen, een slank pookje en een analoge toerenteller geflankeerd door twee kleurenschermen. Verder geen tierlantijntjes die je aandacht afleiden, zelfs de kleurstelling is volledig in functie van het rijden: alles donker, behalve de centrale bestuurdersstoel. Ik kijk er net zo naar uit om hier in te zitten, als om er mee te rijden.
Ook mooi: De sobere en strakke snoet van de Opel Mokka. En de prachtige Lucid Air.
Lolbroek van het Jaar 2020: Akio Toyoda
Lang was Toyota een wat gezichtsloze mastodont, en werd er lacherig gedaan over de Prius. Maar kijk, met hun hybrides hebben ze mijlen voorsprong op de Europese concurrentie, en daardoor is er weer ruimte ontstaan voor spielerei. Topman Akio Toyoda belichaamt die liefhebberij, en geeft groen licht aan de (naar het schijnt) sensationele Yaris GR, of aan de straatversie van de toekomstige Le Mans-racer, of aan de opvolger van de GT86. Het soort auto's dat onze job kleur geeft. Heerlijk ook hoe hij altijd vol gevoel communiceert over de autosportprogramma's van zijn bedrijf; hij koerst trouwens op tijd en stond ook zelf. Duidelijk uit het juiste hout gesneden, deze man.
Ook geestig: Dat de zeldzame pendelritten dit jaar filevrij waren.
Teleurstelling van het Jaar 2020: geen WRC in Ieper
De snelste rallywagens ooit die de WK-finale rijden in de Westhoek, met dan ook nog eens een Belgisch duo met titelkansen; het was helaas te mooi om waar te zijn. Volgend jaar staat Ieper in de reservekolom van de WRC-kalender. Zouden de rallygoden ons in 2021 dan toch eens goed gezind zijn?
Ook jammer: De stilaan wansmakelijke vormgeving bij BMW (4 Reeks, M3, iX). En dat Stofffel Vandoorne, nochtans eerste reserverijder bij Mercedes, dan toch niet in Lewis Hamiltons F1-kanon mocht kruipen in Bahrein.
De belofte voor 2021: weer buiten mogen
Alle begrip voor lockdowns en aanverwante reisbeperkingen, ze leveren duidelijk resultaat. Maar journalistiek bedrijven vanachter een laptop levert een stuk minder op dan wanneer je mensen ontmoet, op reportage trekt, kan gaan en staan waar je maar wil en een babbeltje slaan met wie dan ook. Iedereen heeft zijn eigen reden om uit te kijken naar de heropening van de buitenwereld, en dit is de mijne.
Ook om naar uit te kijken: Hoe het Stellantis, oftewel de fusie tussen PSA en FCA, zal varen.
Lees ook:
Hans' terugblik op 2011
Hans' terugblik op 2012
Hans' terugblik op 2013
Hans' terugblik op 2014
Hans' terugblik op 2015
Hans' terugblik op 2016
Hans' terugblik op 2017
Hans' terugblik op 2018
Hans' terugblik op 2019
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!