Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Achter de schermen / AutoWereld blikt terug op 2020: Yeelen Möller

Geschreven door Yeelen Möller op 26-12-2020

Dit klotejaar zit er weer bijna op. Hoog tijd om de persoonlijke hoogte- en dieptepunten van de AutoWereld-redacteurs op te lijsten. Vandaag blikt Yeelen Möller terug op 2020.

De AutoWereld-redactie blikt terug op 2020 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Webredacteur Yeelen Möller bijt de spits af en probeert nog met een positieve blik terug te kijken op de miserie die 2020 heet.

Auto Van Het Jaar: Volvo C70 Cabrio

De highlight van 2020 was wel mijn ontmaagding als autobezitter, want dit jaar kocht ik mijn allereerste eigen auto. De economische situatie ziet er misschien niet zo rooskleurig uit, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik had eindelijk genoeg excuses verzameld om mijn duurste aankoop tot nu toe te rechtvaardigen. Het moest een auto zijn die comfortabel was, maar toch leuk om te rijden, met voldoende vermogen en praktische inzetbaarheid, zonder een dertien-in-een-dozijnmodel te zijn. Een lauwwarme hatchback uit Japan of zo. Het is dan ook niet meer dan logisch dat ik een Zweedse cabrio heb gekocht die zo weinig koetswerkstijfheid heeft dat de neus al de bocht in gaat terwijl de achterwielen nog een paar seconden rechtdoor rijden. Maar met de steeds strenger wordende milieunormen was dit mijn laatste kans om een Horbury-C70 te kopen. En zo geschiedde...

Ook geweldige nieuwkomers: Toyota GR Yaris (maar die wordt al de lolbroek), Mercedes-AMG GT Black Series (over een overtreffende trap gesproken), Honda e (het meest begeerlijke stadswagentje), Audi SQ7 TDI (voor het oppermachtige gevoel), Land Rover Defender (het G-Klasse-gevoel op zijn Brits), Bugatti Bolide (extreem op elk vlak), Koenigsegg Gemera (zoals de Bugatti, maar dan ook praktisch), Subaru Outback (beschermde mij door zichzelf op te offeren tegen een onoplettende bestuurder in een VW T4).

Beauty van het jaar: Ferrari Omologata

De restomods en retro-geïnspireerde designstukjes van GTO Engineering en Ares Design kwamen in de buurt, maar het is toch Ferrari zelf dat de hoofdvogel afschiet met de Omologata, een op de 812 Superfast gebaseerde one-off met inspiratie van de 250 LM en GTO van weleer, speciaal voor een klant met een eigen willetje en héél diepe zakken. Ik ben niet zo'n fan van het blauwe interieur, maar voor de rest is de supercoupé om duimen en vingers van af te likken. 

Ook lusten voor het oog: Fiat New 500 (het bolleke is weer helemaal bij de tijd), Lexus LC Convertible (minder mooi dan de coupé, nog steeds een beauty), Porsche Le Mans Living Legend (hoe een nooit onthulde conceptcar cooler is dan de rest van het gamma), Polestar Precept (Scandinavisch-Chinees design op z'n best), Cyan Racing P1800 (alleen jammer van die velgen).

Lolbroek van het jaar: Toyota GR Yaris

Hoe meer je je inleest over de GR Yaris, hoe gekker/genialer het is van Toyota dat het hem heeft gebouwd. Hij rust op een volledig ander onderstel dan de gewone Yaris, heeft 3 deuren terwijl elke andere nieuwe Yaris er 5 telt en hij heeft zo'n 150 pk méér dan die laatste. En hij rijdt volgens collega Klaas nog goed ook! Chris Harris stelde zich terecht de vraag waarom Toyota dit wél zelf kon doen, maar dat de Supra samen met BMW moest ontwikkeld worden. Het antwoord heb ik niet, ik ben gewoon blij dat Toyota zijn gevoel voor humor heeft teruggevonden. 

Ook een goed gevoel voor humor: Ford Puma (ook als niet-ST de leukste van de compacte crossovers), Hyundai i10 N-Line (klein en pittig, meer heb je niet nodig), Mini JCW GP3 (een echt kanon, maar enkel écht leuk op het circuit), Toyota Supra 2.0 (komt vrijwel niets tekort tegenover de 3-liter), RAM 1500 TRX (alles wordt beter van een Hellcat).

Teleurstelling van het jaar: de plug-in hybrides

Neen, niet elke PHEV van 2020 is slecht, er zitten enkele heel geslaagde exemplaren tussen. Het is meer de toegenomen populariteit die me tegen de borst stoot. Nu ben ik niet het beoogde doelpubliek voor een stekkerhybride: ik kan niet thuis opladen en het is niet echt de moeite om er een publieke laadpaal voor te zoeken, ik leg vooral lange trajecten af op de snelweg en ik heb geen eigen bedrijf. Maar de énige reden dat ze zo populair zijn, is door het fiscale voordeel, terwijl quasi elke constructeur dit jaar met een PHEV op de markt is gekomen om te voldoen aan de CO2-quota van de EU. Een beetje hypocriet allemaal, want het milieuvoordeel is nihil en beter rijden doen ze al zeker niet. En hoeveel eigenaars laden hun plug-in hybride elke dag braafjes op?

Konden we ook wel missen: Opel Grandland X Hybrid4 (op zowat elk vlak slechter dan zijn Peugeot-neef), Jeep Compass S (leuk om te zien, hopeloos achterhaald qua rijgedrag), Mazda MX-30 (gelukkig zie je hem niet als je erin zit), Covid-19 (zat ik maar in de alcoholgelsector).

Belofte van het jaar: Mercedes-AMG One

Ik voel het, hij komt er echt in 2021! De Mercedes-AMG (Project) One werd al in 2017 voorgesteld aan het publiek en krijgt de motor van de F1-bolide van 2016, met nog wat meer elektrokracht voor een totaal van meer dan 1.000 pk. Maar het project heeft heel wat vertraging opgelopen en is dus nog altijd niet af. Toch zou het in 2021 echt moeten gebeuren, Lewis Hamilton heeft er zelfs al een paar reclamefilmpjes mee opgenomen. Nico Rosberg zal dus eindelijk de sleutels van zijn hypercar in handen krijgen, het is dan ook zijn kampioensauto die als basis diende. Bovendien had Mercedes ons een Nürburgring-record beloofd...

Wat 2021 ook beter moet maken: De BMW M3 Touring (lang genoeg blijven zagen werkt!), Porsche 911 992 GT3 (nog steeds atmosferisch, joepie!), weer naar buiten mogen, Gordon Murray T.50 (niet de snelste of de sterkste, wel de coolste), Ioniq 5 (de Honda e, maar dan praktischer).

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten