De AutoWereld-redactie blikt terug op 2021 aan de hand van persoonlijke hoogte- en dieptepunten van een jaar testrijden. Vandaag rolt eindredacteur Piet Andries zijn lijstje af, morgen is het de beurt aan Alain Devos.
Auto van het Jaar 2021: Mercedes EQS
Na de halfbakken EQC en een makkelijke worp als de EQA was het eindelijk tijd voor het echte werk. Het was eindelijk tijd voor de uitvinder van de automobiel om te tonen wat zij dachten van de elektrische auto. Met de EQS bracht het merk de aerodynamica van een warm mes door boter, omdat dat functioneel is, het eerste multimediadisplay dat straal wegkijkt van Tesla, omdat je daar geen eer op trekt, en een comfort dat raad weet met het stugge neveneffect van een dik pack elektronencellen, omdat dat DNA is. Had de EQS op een revolutionaire batterijsamenstelling kunnen teren en had hij de S-Klasse gewoon één en al weggevaagd, hij was volmaakt geweest.
Ook kandidaat: Gordon Murray T50, Ioniq 5, Maserati MC20, Tesla Model Y, BMW i4
Beauty van het Jaar 2021: Ioniq 5
De Maserati MC20 stelt niet teleur, maar hij is te klassiek. De winnaar van hierboven, de EQS, is een van de betere designvondsten uit de werkkamer van Gordon Wagener. Helaas raak ik maar niet over het voorgevoel heen dat het black panel vooraan al te snel veel te gedateerd gaat overkomen.
Nee, voor de catwalkpunten was het geen gemakkelijk jaar; ofwel was het te extreem (Porsche Mission R, Audi Grandsphere die natuurlijk concepten zijn), ofwel te Chinees (BMW iX). En het is niet dat de Ioniq 5 zo'n bloedstollende schoonheid is, maar hij hééft iets. De erin doorschemerende Pony van weleer ziet er plots appetijtelijk uit (nooit gedacht dat het kon) en de schim van de Lancia Delta is evenmin veraf. Toegegeven, de inspiratie is an sich niet origineel maar het werkt wel.
Ook mooi: Maserati MC20, Mercedes EQS
Lolbroek van het Jaar 2021: Porsche 911 GT3
Onderschat het niet. Ooit een evidentie is het anno vandaag een heuse titanenkarwei om een atmosferische motor waarmee je een vastgereden camion kan lostrekken nog door de emissienormen te ontwikkelen. Wie anders dan Porsche krijgt het nog voor elkaar? In het geval van deze 911 krijg je ook te maken met een titaan. Deze GT3 is een welluidend eerbetoon aan de (vergankelijkheid van de?) verbrandingsmotor.
Bovendien is dit een rijdend pretpark. Geen onderdeeltje dat niet op een apothekersschaaltje is gewogen en bij elk trap op het gaspedaal brult deze sportwagen ‘Less is more’, wat je innerlijke piloot alleen maar kan beamen. Het is een bekend recept, en het verandert niet, maar dat hoeft ook niet altijd. Pure verslaving. Die we wellicht toch nog een tijdje zullen mogen. Afgelopen jaar raakte bekend dat de 911 nog niet zo gauw aan de stekker gaat.
Ook lollig: Maserati MC20, Tesla Model S Plaid
Teleurstelling van het Jaar 2021: mix van marketing en erfgoed
De Italianen leren niet bij. Om de tanende verkoop van hun modellen op te krikken, grijpen ze als weleer terug naar modellen uit de hoogdagen, zonder dat de link inhoudelijk gemotiveerd wordt. Het gaat om kleuren, om designideetjes, om verpakking zonder dat de mechaniek an sich tegen het licht wordt gehouden.
Let wel, decorum is zo Italiaans als pasta en modellenwerk op de catwalk, dus in die zin mag het allemaal niet verbazen. Maar tegelijkertijd is het een verkwanseling en een platte uitverkoop van dat dierbare en waardevolle erfgoed. De merken die in deze overgangstijden wanhopig vaak achterom kijken, zullen het meest tegenwind ervaren.
Ook teleurgesteld in: de nieren van BMW, de ondanks alles lauwwarme houding van Toyota tegenover EV’s, het gedweep van Herbert Diess met Elon Musk, de gevaarlijke hibernatie van Jaguar
Belofte van het Jaar 2021: Nio en co.
De eerste Chinese auto’s die in Europa belandden roken naar oud plastic en crashten zwaarder dan de gemiddelde zeepkist. Maar er is ondertussen veel water naar de Gele Zee gevloeid. Het is dat ambitieuze merken als Nio, Xpeng, BYD en MG met meer werkelijkheidszin, een overwogen strategie en steeds betere producten Europa aan het bedienen zijn.
Talloze merken worstelen met de meest kritische markt ter wereld, maar dankzij hun batterijknowhow en productie-ervaring kunnen de Chinezen misschien hun voet neerzetten waar andere hem weghalen. Succes zal er niet voor elke nieuwkomer zijn, maar stilaan vervangen technologische innovaties de soldenslag; nieuwe chemische samenstellingen, recordgrote batterijen, wisselstations… er loert iets om de hoek.
Ook beloftevol: de eendracht-maakt-machtstrategie van Stellantis, het batterijenpack volgens middenmotorformule van Porsche en Lotus, de vastestofbatterij, Extreme E, de eerste designwerken van Gilles Vidal bij Renault, Volvo XC90, Morgan 3-Wheeler
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!